Groep 1C

Leerkrachten: Anne van der Velden (ma t/m do) en Astrid Verschuren (vr) 

Muziek: Dinsdag

Gym: Donderdag

Klassenouders

AC-ouder

Luizenpluizer: 

BERICHTEN

01 jun 2020 - juni
Preview foto Beste ouder(s),

 

De komende periode werken we in de groep met het anker Dieren van Schatkist.

Pompom heeft een heel speciaal knuffelbeest, een zandbakaap. Tim heeft geen dierenknuffel maar een echte spin, een tarantula! Pompom vindt de tarantula eng. We praten over gevoelens, zoals bang zijn. We leren ook andere dieren kennen: boerderij- en huisdieren, zoals een konijn, hamster, geit, hond en parkiet. We leren over de woonplek, het spelen, het eten en de jongen van deze dieren. We bedenken waarmee de dieren graag spelen en maken zelf speeltjes voor de dieren. Tot slot praten we over fantasiedieren. De kinderen gaan hun eigen fantasiedier bedenken en zelf maken.

 

Uw kind mag een dierenknuffel meenemen naar school. Laat uw kind een knuffel kiezen die een tijdje op school mag blijven.

 

 

Wat doen we nog meer in de groep?

  • We bekijken de dierenknuffels die we mee naar school hebben genomen. Wat is er bijzonder aan de knuffels? Welke horen bij elkaar en waarom? We praten ook over een naam voor het dier en wat we weten over het dier. Bijvoorbeeld waar het woont en wat het eet. Alle dierenknuffels krijgen een plek in de klas. Komt u eens kijken?
  • We onderzoeken welke speeltjes dieren leuk vinden en maken zelf ook speeltjes voor dieren.
  • We leren over het konijn, de hamster, de geit, de hond en de parkiet. We lopen en bewegen als een dier door de speelzaal en we bedenken met welke geluiden we dieren naar ons toe kunnen lokken. Natuurlijk proberen we deze geluiden ook zelf te maken!
  • We maken zelf fantasiedieren en bedenken een naam voor het dier, waar het woont en wat het eet. De oma van Pompom wil van alle ideeën die wij hebben een fantasieknuffeldier maken. Bent u benieuwd welk dier het is geworden? In de laatste week van het anker kunt u het aan uw kind vragen. U krijgt ook nog een uitnodiging om alle dieren te komen bekijken.

 

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem heeft bij de sloot twee nieuwe vriendjes ontmoet, de libellen Naut en Wout. Ze gaan mee naar het bijenhotel, maar daar komen ze vast te zitten. Au, au, wat doet dat pijn! Ze zijn te groot voor de opening. Zoem maakt hen los. Naut en Wout roepen: ‘au, au’! Zoem ontdekt dat je /au/ ook in Naut en Wout hoort, maar dat de letters er verschillend uitzien. We praten door over de letter /au/ en ontdekken in de spiegel dat onze mond langzaam dichtgaat als je /au/ zegt.

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

Samen praten

Heeft uw kind een huisdier? Praat samen met uw kind over de woonplek, het eten en de verzorging van het dier. Maak een foto van uw kind bij de woonplek (kooi, hok, kom, terrarium stal). Geef de foto mee aan uw kind. In de klas praten we er graag verder over.

 

Samen doen

  • Ga samen naar een (speel)boerderij of kinderboerderij. Welke dieren zijn er? Wat weet uw kind al over de dieren? En wat eten de dieren en hoe wonen ze? Welk dier vindt uw kind het leukst?
  • Laat uw kind al zijn of haar knuffeldieren verzamelen. Richt ergens een hoekje in waar uw kind net kan doen alsof hij of zij de dieren echt moet verzorgen. Laat uw kind hokken maken van bijvoorbeeld blokken rondom de dieren. Uw kind kan eten voor het dier zelf maken door het te tekenen op papier en uit te knippen. Leg zo veel mogelijk echte materialen bij de dieren, zoals een veger om de hokken schoon te maken, een bakje waaruit gegeten kan worden en een borstel om de dieren te borstelen. Laat uw kind meedenken over wat hij of zij nodig heeft om goed voor de dieren te kunnen zorgen.

 

Van thuis naar school

Laat uw kind thuis alle knuffelbeesten die hij of zij heeft ordenen door ze in groepjes te verdelen of in een rij bij elkaar te zetten. Welke dieren horen bij elkaar en waarom? Maak er een foto van en laat uw kind die meenemen naar school. In de klas gaan we ermee verder.

 

Laat uw kind tot slot zijn of haar lievelingsdier tekenen op het bijgevoegde kopieerblad. Laat uw kind de naam van het dier erbij ‘schrijven’ of schrijf hem er zelf bij.

De Vreedzame School 

Tot aan de zomervakantie werken wij aan het tweede thema van de Vreedzame school: wij lossen zelf ruzies op. In dit blok werken we aan het voorkomen en oplossen van ruzies.  

U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen: 
 
- Met wie speel je graag samen? 

- Wat vind je leuk om samen te doen? Zijn er ook dingen die je liever alleen doet? 

- Hoe kunnen we goed samenwerken? Zullen we iets samen doen: een spelletje, knutselen, iets te   eten maken, een boek lezen? 
- Zullen we om de beurt vertellen wat we vandaag gedaan hebben? 
- Wat doen Aap en Tijger als ze ruzie hebben? Wat hebben ze geleerd over ruzies oplossen? 
- Kun jij laten zien hoe je 'Stop! Hou op!' zegt als er ruzie wordt gemaakt? 

- Kun je voordoen hoe je weer rustig kunt worden als je boos bent? 
- Hoe kun je het samen weer goedmaken als je ruzie hebt gehad? 

Wist u dat?
- Wij nog geen luizenpluizers, AC-ouders en contactouders hebben? Mocht u zich hiervoor op willen geven, dan kunt u dat naar mij mailen.
- Wij elke donderdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy?
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Nick?
- U mij kunt mailen als jullie vragen hebben? Mijn mailadres is avdvelden@statenkwartier.lucasonderwijs.nl

 

Met vriendelijke groet,

 

Anne en Merel