01 jan 2025 -
2024-2025
Beste ouders,
Welkom op de pagina van groep 4. Hier kunnen jullie lezen wat wij in de klas behandelen en wat er naast de reguliere vakken nog meer gedaan wordt.
Als de kinderen ‘s morgens de klas in komen zien ze op het bord het dagprogramma hangen. Ook de doelen voor taal, rekenen en spelling hangen goed zichtbaar op het bord. Voorspelbaarheid is belangrijk.
Wij starten de schooldag altijd met stillezen, een werkblad of een opdracht rondom een thema. Op de gang staat een boekenkast met verschillende AVI-niveaus waaruit ze vrij mogen kiezen.
Voor taal gebruiken wij Staal 2. Deze methode bevat in thematische vorm woordenschat, taalbeschouwing, tekstbegrip, spreken en luisteren, schrijven en begrijpend lezen. Aan het eind van het thema presenteren de kinderen een eindproduct. Bij ieder thema leren de kinderen nieuwe woorden. Deze woorden krijgen ze aan het begin van ieder nieuw thema mee naar huis. Deze woorden kunnen ze leren voor de toets.
Ook voor spelling werken wij met de methode Staal 2. Het zijn 8 blokken met aan het eind een toets. We beginnen het schooljaar altijd met een herhaling van de laatste categorieën groep 3. In het totaal leren de kinderen 12 nieuwe spellingsregels. Dagelijks maken ze een oefendictee en is er een oefening van de spellingcategorieën met bijhorend gebaar.
Voor rekenen werken wij met de methode Pluspunt4. Dit is een adaptief programma op de Ipad. Voor sommige onderdelen werken de kinderen ook in een rekenschrift.
In groep 4 komt het volgende aan bod:
-Optellen/aftrekken t/m 100
-Optellen en aftrekken met eenheden met tientalpassering
- De tafels 1 t/m 10
- Tijd: hele en halve uren en kwartieren (analoog + digitaal)
- lezen van maandkalender
- ruimtelijke oriëntatie
- meten en schatten
- geld
Voor technisch lezen werken wij met de methode Karakter. Het zijn 4 lessen per week en per blok staat een ander personage centraal. Ook kunnen de kinderen op verschillende niveaus en in verschillende samenleesvormen, zoals duo-lezen en theaterlezen, lezen oefenen. Met Karakter werken we ook aan leesbevordering en literatuureducatie. In de lessen maken de kinderen kennis met diverse aspecten uit de jeugdliteratuur en met een breed aanbod aan jeugdboeken. Op die manier worden ze literair vaardig en ontwikkelen ze een persoonlijke leessmaak. Dit heeft een positief effect op hun leeshouding.
Met Blink Wereld – geïntegreerd werken we aan geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Iedere 6 tot 8 weken staat er steeds een nieuw overkoepelend onderwerp centraal. Het eerste thema is "Ik en mijn familie". De thema’s van Blink Wereld – geïntegreerd hebben een aantal vaste onderdelen: introductie, onderzoekslessen, test jezelf, eigen onderzoek en een evaluatie.
Voor Engelse les werken we de eerste periode klassikaal. Spreekvaardigheid rondom een thema staat dan centraal. Daarna maken de kinderen een instaptoets en bepalen we het niveau. Leerlingen werken op het behaalde niveau en oefenen zelfstandig op de Ipad.
Verder hebben wij nog verkeersles, schrijfles met vulpen en handvaardigheid.
Gym (meester Sander), muziek (meester Niels) en techniek (juf Jasmijn) worden gegeven door vakleerkrachten.
In groep 4 oefenen de kinderen met het geven van een vertelbeurt en een boekpresentatie.
Per schooljaar hebben we verschillende excursies bijvoorbeeld naar het Museon, Kunstmuseum of het Kinderboekmuseum.
Belangrijke data zijn terug te vinden op Social Schools.
Aan het begin van het schooljaar vragen we ouders om een koptelefoon, etui en elastiekmap mee te geven.
Ik heb er zin in om samen met jullie een fantastisch schooljaar te beleven!
Mochten jullie vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Sophie