Groep 5B
Leerkracht: Eveline Groen (woe en vrij) en Maud Celaire (ma,di en do)
Gym: Dinsdag en vrijdag
Muziek: Maandag
Wetenschap & Techniek: Donderdag
BERICHTEN
01 jan 2025 -
Welkom in groep 5!
Beste ouders en kinderen,
Welkom op de site van groep 5 met alles wat jullie willen weten!
Groep 5 is de opstap naar de bovenbouw, een belangrijk jaar waarin kinderen zich voorbereiden op de volgende fase van hun schoolcarrière. De basisvaardigheden die in de vorige groepen zijn geleerd, worden verder uitgebouwd en verdiept. Er wordt steeds meer van kinderen verwacht, ze leren verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces en ze gaan veel meer zelfstandig werken.
Wat is er nieuw?
We gaan dit jaar nieuwe presentaties houden en we beginnen in november met een boekendoos, daarna na de voorjaarsvakantie met een verteltas en als laatste hebben we de filmrecensie. De leerkrachten versturen tijdig het schema van de presentaties en wat er verwacht wordt.
In november worden er lootjes getrokken en op 5 december worden de surprises uitgepakt en de gedichten voorgelezen.
Er kunnen oefenbladen mee naar huis gaan voor rekenen en woordenschat. Voor de toetsen van verkeer krijgen de kinderen een week van tevoren informatie mee met de lesstof.
Welke vakken zijn er in groep 5?
Rekenen: In groep 5 komen de volgende leerlijnen aan bod:
- getallen en bewerkingen tot 1000
- Vermenigvuldigen (over het 100-tal heen)
- meten (omtrek en oppervlakte, lengte in mm, cm en dm)
- tijd analoog en digitaal (tijd aflezen per kwartier, 10 voor, 5 voor enz.)
- geld (gepast betalen tot 100 euro met centen achter de komma)
- meetkunde (perspectieven, plattegronden in verhoudingen maken)
Omdat we goed willen worden in rekenen, krijg je soms huiswerk mee in de vorm van oefenbladen.
Taal: In de methode STAAL 2 gaan we werken aan de volgende onderdelen:
- Toepassen/leren presenteren
Spelling: In de methode STAAL 2 gaan we verder werken in spelling met:
- Nieuwe spellingscategorieën (vanaf cat. 12), werkwoordspelling (tegenwoordige tijd, verleden tijd en voltooide tijd) en grammatica (bijv.nw, onderwerp, persoonsvorm).
Technisch lezen: voor dit vak werken we met de methode Karakter.
Karakter sluit aan op het aanbod voor het aanvankelijk lezen en ontwikkelt de benodigde technische leesvaardigheid als randvoorwaarde voor het begrijpend en studerend lezen. De lessen zijn opgebouwd vanuit de leerlijnen:
- leesbevordering en literatuureducatie
Wereldorientatie: Wij werken met de methode Blink/integreerd:
Blink Geintegreerd is een schoolbrede thematische lesmethode voor wereldoriëntatie. In de geïntegreerde leerlijn werk je aan vijf thema’s per schooljaar, van vakantie tot vakantie. Aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek én burgerschap komen samen in uitdagende thema’s uit de echte wereld. Aan het eind van een thema maken de kinderen een eindproduct wat kan varieren.
Verkeer: We werken met de leerlingsoftware van de verkeersmethode van Veilig Verkeer Nederland. We doen dit vanaf de groepen 4 t/m 8 volledig digitaal. De kinderen werken op hun eigen ipad, in hun eigen tempo. Ze krijgen zelf feedback op de gemaakte opdrachten. Na twee lessen is er een toets.
Engels: we werken met de methode Holmswood. Deze methode maakt gebruik van blended learning. De leerlingen oefenen vooraf online, zodat je in de klas tijd hebt voor leuke, interactieve lessen. Kinderen werken online op hun eigen niveau zodat ook de Engelstalige kinderen uitdaging ervaren.
Vakuren door vakleerkrachten:
Gym: dinsdags en vrijdags
Techniek: donderdag
Muziek: maandag
Praktische informatie:
- De schooltijden voor groep 5: ma, di, do en vrij van 08:25 – 14:55 en woe van 08:25-12:25. Tussen 12:30 en 13:30 hebben we overblijf. De kinderen kunnen overblijven op school of tussen de middag naar huis. De meeste kinderen blijven over.
- Voor de pauze is het handig om een gezonde snack mee te geven, zoals fruit of een boterham. Vergeet ook niet een flesje water!
- Belangrijke data zijn terug te vinden op Social Schools.
- Aan het begin van het schooljaar vragen we ouders om een koptelefoon, etui, elastiekmap en vulpen (alleen wanneer de vulpen van school kwijt is) mee te geven.
- Per schooljaar hebben we verschillende excursies bijvoorbeeld naar het Museon, Kunstmuseum en het Bredius museum.
- Belangrijke data zijn terug te vinden op Social Schools.
Tot slot:
We hebben er zin in om samen met jullie een fantastisch schooljaar te beleven! Mochten jullie vragen hebben, dan horen we het graag.
Met vriendelijke groet,
De leerkrachten van de groepen 5,
Stefan Zandbergen (5A)
Yvonne Telgen (5A)
Maud Celaire (5B)
Eveline Groen (5B)
01 dec 2024 -
December 2024
Beste ouders,
Kinderen springen en zingen en zo blij (en opgewonden) want donderdag 5 december komt de Sint op school! Op die dag vieren we het Sinterklaasfeest met voor het eerst surprises. De kinderen zijn allemaal druk bezig met het maken van een surprise. We zijn heel benieuwd naar het resultaat. De kinderen mogen hun surprise, in een vuilniszak, donderdagochtend meenemen naar school. Vergeet niet om de naam voor wie de surprise is, op de surprise zelf te plakken en niet op de vuilniszak. De kinderen zijn om 12.00 uur vrij.
Na Sinterklaas stormen wij af op Kerstmis. Volgens planning vieren wij dit donderdag 19 december. Vrijdag 20 december hebben de kinderen vrij i.v.m. studiedag en kan de vakantie beginnen.
In de tussentijd houden wij ons ook bezig met taal, spelling en rekenen. De doelen voor de komende maand vindt u hieronder:
Rekenen:
blok 4:
- Aftrekken tot en met 1000 met de strategie: rijgen en via de kleine som
- Beheersen van de basisstrategie splitsen bij het uitrekenen van sommen als 4 × 67
- Een deelsom weergeven op de getallenlijn: zonder en met rest
- Werken met bedragen tot en met 100 euro met euroteken en een komma
Taal:
Thema: Reclame
Woordenschat:
De kinderen leren 30 woorden binnen dit thema.
Taalbeschouwing:
- De kinderen leren wat een slogan en oproep is en leren hoe reclamemakers die gebruiken
- De kinderen leren ontdekken heo reclamemakers je verleiden
Tekstbegrip:
- De kinderen lezen een tekst over een reclamemail en leren hoe een schrijver je kan laten ervaren wat een hoofdpersoon voelt.
- De kinderen lezen een tekst over hoe hun hersenen werken en hoe reclamemakers die gebruiken
Spreken en luisteren
De kinderen luisteren naar radioreclames en ervaren wat reclame met hen doet
De kinderen doen een test hoe gevoelig zij zijn voor reclame
Schrijven:
De kinderen leren zelf slogans en oproepen schrijven voor een doelgroep
De kiezen een product of activiteit waarvoor ze een reclameposter maken.
Succescriteria:
- je maakt een slogan
- je doet een oproep
- je maakt een poster met mooie letters, opvallende kleuren en foto's en/of tekeningen
Spelling:
blok 4:
- leren schrijven van het komma-s-woord.
- leren schrijven van het klankgroepenwoord zonder de klankgroepenkaart.
- leren schrijven van het dictee zonder categoriekaart.
- herkennen van de persoonsvorm.
- leren schrijven van het verkleinwoord met -etje.
- herkennen van de tegenwoordige tijd en de verleden tijd.
Blink Wereldorientatie:
Ik hou van Holland
Tijdens deze lessen kijken we naar wat typisch Nederlands is, en ontdekken de kinderen dat dat niet alleen klompen, molens en tulpen zijn. In de opdrachten vormen de kinderen zich een breed beeld van Nederland. Van de Nederlandse cultuur tot het landschap en de provincies, van de Hollandse meesters tot het Wilhelmus
In het eigen onderzoek maken de kinderen een eigen spelshow met de titel Ik hou van Holland. Hiervoor verzamelen ze allerlei informatie en bereiden ze een onderdeel van de spelshow voor.
Via deze weg wensen wij u alvast hele fijne feestdagen en een gezond 2025 toe.
De juffen van groep 5b
01 nov 2024 -
November
Beste ouders,
We hopen dat iedereen een heerlijke herfstvakantie heeft gehad en dat alle kinderen weer met veel plezier zijn begonnen aan de 2e periode van het schooljaar!
De komende periode is altijd een hele knusse en fijne tijd. De Sint komt op zaterdag 16 november aan en we gaan dit jaar voor het eerst een surprise voor elkaar maken.
Daarna maken we het gezellig met de kerstboom.
Toch moet er ook weer hard gewerkt worden. De herhaling vanuit groep 4 is nu geweest en het is tijd om aan de slag te gaan met echt groep 5-werk!
Wat gaan we in november leren?
Rekenen blok 3:
- Doel 1: Optellen tot en met 1000 met de basisstrategie: rijgen en naar analogie.
- Doel 2: Beheersen van de basisstrategiesplitsen bij het uitrekenen van sommen als 3 × 14.
- Doel 3: Een verhaal bedenken bij een deelsommet rest en begrijpen dat delenherhaald aftrekken is.
- Doel 4: Tijd aflezen van een analoge en digitaleklok bij 5 en 10 minuten voor en over een heel uur.
Taal: Wat een weer!
Binnen dit thema werken de kinderen toe naar het schrijven en presenteren van een weerbericht.
Vanzelfsprekend behoren daar ook 30 woordenschatwoordjes bij.
- 30 woorden horend bij het thema (woordenschat)
- De kinderen leren 6 uitdrukkingen (taalbeschouwing)
- De kinderen leren wat pictogrammen zijn
- De kinderen leren symbolen lezen voor verschillende soorten weer (tekstbegrip)
- De kinderen leren hoe ze aantekeningen maken terwijl ze luisteren. De kinderen leren een denkgesprek te voeren over buitensporig weer en de gevolgen daarvan.(spreken en luisteren)
- De kinderen leren hoe ze aantekingen maken en ordenen (schrijven)
- De kinderen schrijven een weerbericht (schrijven)
- De kinderen presenteren het gemaakte weerbericht (presenteren)
Spelling blok 3:
- Klankgroepenwoord van de a-lijst.
- Één woord met drie categorieën.
- Kilowoord
- Bijvoeglijk naamwoord
Bij wereldorientatie zijn we met een nieuw thema begonnen, namelijk: 'ik hou van holland' en we hebben gezien dat de kinderen hier al van huis mooie voorwerpen voor hebben meegenomen, waarvoor dank!
We gaan er weer een mooie en vooral leerzame maand van maken!
Hartelijke groeten,
Maud en Eveline
01 okt 2024 -
Oktober 2024
Beste ouders,
Hierbij een nieuw bericht over de komende maand oktober. We zijn alweer zes weken onderweg en de kinderen zijn helemaal gewend aan het schoolritme. De kinderen moesten erg wennen aan het meer dragen van eigen verantwoordelijkheid, i.p.v. alles aan de leerkracht te vragen. Aan de hand van de methode 'vreedzame school' hebben we gesproken over zelfstandigheid. Vaak kunnen kinderen zelf bedenken wanneer iets wel of niet kan.
Deze maand start de kinderboekenweek met als thema 'lekker eigenwijs'. Op 9 oktober houden we een boekenmarkt op school en op 11 oktober sluiten we de kinderboekenweek af met de statenviering. Hopelijk zien wij u dan! Meer informatie over de KBW heeft u ontvangen.
In de eerste week van oktober hebben wij u uitgenodigd voor een startgesprek. Wij zullen met u, onze bevindingen tot nu toe bespreken, maar we zijn ook benieuwd naar bijzonderheden en de thuissituatie van uw kind.
Ook gaat juf Naomi deze maand (vanaf 9 oktober) met zwangerschapsverlof. Denkt u eraan om vanaf deze datum contact op te nemen met Maud (ma,di,do) of Eveline (woe en vrij).
Hieronder kunt u lezen aan welke doelen wij momenteel werken voor rekenen, taal en spelling.
Wat gaan we de komende tijd leren?
Rekenen
U heeft misschien al gehoord dat we in de klas dagelijks met de tafels bezig zijn. Iedereen werkt op zijn eigen niveau en zo proberen we de tafels beter te automatiseren. Een aantal leerlingen beheersen de tafels al erg goed zij doen hieraan niet elke keer mee. Wellicht kunt u zelf thuis ook oefenen met uw zoon of dochter. De bedoeling is dat ze van de tafels 1 t/m 10 in 2 minuten tijd, 32 van de 40 sommen moeten kunnen weten.
- getallen schattend plaatsen en aflezen op een getallenlijn t/m 1000
- We leren keersommen zoals 70 x 3 door omkeren(3x70) en de kleine som (3x7)
- We leren wat herhaald aftrekken is (deelsommen)
- We leren een bovenaanzicht interpreteren en tekenen vanaf een bepaald standpunt.
Toets doelen:
- Automatiseren optellen en aftrekken t/m 100
- Getallen splitsen en samenstellen in stappen van 100, 10 en 1
- Getallen tot 1000 in de goede volgorde zetten en weten tussen welke twee honderdtallen een getal ligt.
- De tafels 1 t/m 10 kunnen uitrekenen. (Hoeft nog niet op tijd.)
- De digitale tijd uren, halve uren en kwartieren kunnen omzetten naar analoge klok.
Spelling
- herhaling van de ei- en auplaat
- Herhaling van het klankgroepenwoord met een lange klank aan het eind ( zoals na, nu, auto)
- Herhaling van woorden die eindigen op – eren, -elen en -enen.
- Herhaling van het uw rijtje
- Oefenen van woorden met 3 categorieen
Grammatica
- Lidwoorden
- zelfstandig naamwoord
- Enkelvoud/meervoud
- Hoofdletters bij aardrijkskundige namen
Taal: Thema Ziekenhuis
- 30 woorden horend bij het thema (woordenschat)
- De kinderen leren wat vaktaal is (taalbeschouwing)
- De kinderen leren wat pictogrammen zijn
- De kinderen leren informatie uit een tekst halen (tekstbegrip)
- De kinderen leren over beroepen in het ziekenhuis en praten hierover (spreken en luisteren)
- De kinderen voeren een denkgesprek
- De kinderen schrijven een opstel over interessante weetjes mbt het thema (schrijven)
Wereldorientatie
Voor de herfstvakantie zullen we het thema 'aardse extremen' afronden. We hebben de volgende onderwerpen al behandeld: Wolken, Tornado's, Vulkanen, Aardbevingen en Tsunami's. Nu zullen de kinderen aan de slag gaan met hun onderzoek. Zij maken in groepjes een poster en zullen een presentatie geven ter afronding van het thema.
Groetjes juf Naomi en juf Maud
21 aug 2024 -
Augustus en september 2024
Beste ouders en kinderen,
Hopelijk hebben jullie een fijne vakantie gehad! Vanaf maandag 26 augustus start het nieuwe schooljaar alweer. Wij hebben veel zin om te beginnen en er een leerzaam en gezellig schooljaar van te maken. Hieronder wat informatie met betrekking tot groep 5. Uiteraard zal de belangrijke informatie ook gedeeld worden tijdens de informatieavond op 2 september.
In groep 5 hebben we andere pauzetijden dan in groep 4. We gaan van 12.30 tot 13.00 uur eten en drinken en van 13.00 tot 13.30 uur gaan we naar buiten.
Wat gaan we de komende tijd leren?
Rekenen Instapblok:
- Telrij t/m 1000
- Tellen met sprongen van 1, 10 en 100
- Ordenen van getallen t/m 1000
- Optellen en aftrekken t/m 100
- Rijgen en aanvullen
- Rijgen met te veel
- Tafels automatiseren
- Tafelsommen binnen 3 seconden
- Digitale klok
- Hele en halve uren
- Kwartieren
Spelling: We beginnen met herhaling van de stof uit groep 4.
- Ordenen van de letters
- Ei-plaat
- Au-plaat
- luchtwoord van het versje
- Samenstelling
- Werkwoord
- Hoofdletter
- Vraagteken
Natuurlijk hebben we dit jaar nog meer vakken, nl. begrijpend lezen, Engels, geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, technisch lezen etc. Daar gaan we ook de eerste weken al mee aan de slag.
Voor muziek zal meester Niels er dit jaar weer zijn. Voor wetenschap & techniek juf Jasmijn op donderdagochtend en meester Sander geeft op dinsdag- en vrijdagochtend gym. Denkt u eraan om de gymspullen weer mee te geven?
Op dinsdag 3 september hebben wij een uitje naar het Museon. De uitjes kunt u terugvinden op de website bij 'agenda'.
Groetjes juf Naomi en juf Maud