Groep 2A

Leerkrachten: Amber Vredeveld(ma, wo t/m vr) en Romina Trombini(di) 

 

Gym: Maandag 12.45 - 13.30 uur en woensdag 9.15 - 10.00 uur.
Muziek:
Dinsdag 13.00 - 13.30 uur

 

Klassenouders: Maryne Jooste (Julia) en Natascha Chotkan (Mira)

AC-ouder: Nicole Troisfontaine (Laurine)

Luizenpluizer: Marjanka Vermunt (Immanuel) en Sanja Taslaman (Una)

 

 

BERICHTEN

01 jun 2020 - Juni 2020 Thema Kunst
Beste ouders,


De afgelopen weken hebben we in de groep met het anker ‘Kunst’ van Schatkist gewerkt en ook komende week gaan we hier mee verder. In dit anker leren we over kunst, kijken we naar kunst en ontdekken we dat iedereen een andere voorkeur voor kunst kan hebben. Ook praten we over ‘kunst of geen kunst’ en over het museum.

Concentrische cirkels van Kandinksy
Concentrische cirkels van Kandinsky
Waterlelies van Monet
De Waterlelies van Monet

    

Wat beleven we met Pompom?

Oei, Pompom heeft samen met Loeloe een tekening gemaakt op een schilderij dat oma aan het schilderen was. Pompom en Loeloe dachten dat oma blij zou zijn, maar ze vond het helemaal niet leuk. Pompom heeft er natuurlijk erg veel spijt van en wil een nieuw kunstwerk voor oma maken. Maar hij heeft geen idee hoe hij dat aan moet pakken. Hij weet nog niet zoveel van kunst. Samen met de kinderen bekijkt hij allerlei kunstvormen en de kinderen proberen van alles uit in de klas.

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem komt vrolijk neuriënd binnen. Hij heeft een vliegdiploma! Hij maakt prachtige kunstjes in de lucht. Zoem ontdekt samen met de kinderen wat er gebeurt als je neuriet en als je /n/ zegt. Als je /n/ zegt, voel je het trillen in je neus! We voelen aan de ene kant en aan de andere kant van onze neus. En we kijken ook wat er gebeurt met onze monden. Dat ziet eruit als een kunstwerk! Samen met Zoem gaan de kinderen op zoek naar Nel, want in Nel hoor je ook /n/. En waar mag Nel logeren? In de n-kamer van het bijenhotel natuurlijk!

 

Wat doen we in de groep?

  • We lezen het ankerverhaal ‘De beste kunstenaar van de hele wereld’. Kunstenaar Marius maakt allerlei kunstwerken voor de koning en de koningin. Maar ze vinden niet alles mooi. Hoe zou dat zijn voor Marius? We praten over gevoelens bij kunst en gevoelens als iemand iets wel of niet mooi vindt wat jij gemaakt hebt.
  • We bekijken foto’s en kunstboeken. Zo maken we kennis met diverse kunstvormen en met de materialen die kunstenaars gebruiken. We maken zelf ook kunst door te schilderen en te knutselen. Overal is kunst te zien!

 

Kunst in de klas

Pompom wil zelf een kunstwerk voor oma maken. Hij vraagt zich af hoe dit moet. Samen met de kinderen ontdekt hij dat elk kunstwerk anders is en dat elke kunstenaar op een eigen manier en met ander materiaal werkt. Maar hoe doe je dat dan? We gaan op zoek naar voorbeelden en we gaan zelf aan de slag!
De kinderen hebben al een schilderij gemaakt in de stijl van Kandinsky (concentrische cirkels) en hebben een plakwerk gemaakt in de stijl van de Monet (de waterlelies).

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

Samen praten

  • Ga samen op zoek naar een kunstwerk in huis. Wie heeft het gemaakt? Wanneer is het gemaakt of wanneer heeft u het gekocht of gekregen? Met welke reden? Vertel er eens over. Praat daarna met uw kind over het materiaal en jullie mening over het kunstwerk. Als het mogelijk is, mag uw kind het kunstwerk op school laten zien (of een foto van het werk).
  • Haal een boek over kunst voor kinderen in de bibliotheek , bijvoorbeeld ‘ Het kleine Rijksmuseum’ van uitgeverij Querido. Bekijk de kunstwerken. Waar is het kunstwerk van gemaakt? Van welke kunstenaar is het kunstwerk? Wat is er bijzonder aan? Ontdek samen jullie voorkeuren.

 

Samen doen

  • Maak samen een mooi en origineel schilderwerk. Gebruik hiervoor waterverf (eventueel verdund met water) een penseel en een rietje. Laat met een penseel een flinke druppel verf op het papier vallen. Laat uw kind de druppel voorzichtig met een rietje over het papier blazen. Als uw kind dit vanuit meerdere hoeken doet, ontstaat er een leuk effect. Wanneer de druppel ‘op’ is, laat u een tweede druppel (in een andere kleur) vallen. Uw kind blaast deze ook over het papier. Nadat de verf opgedroogd is, kunnen jullie samen kijken wat het is geworden. Is het schilderij klaar? Uw kind kan er met stift iets bij tekenen of het schilderij zo laten. Tip vooraf: plak het papier met plakband vast aan de tafel of een placemat, zodat het niet weggeblazen wordt!
  • Kijk samen in een boekhandel eens naar kaarten in een kaartenrek. Zien jullie hier kaarten met afbeeldingen van kunstwerken tussen zitten? Zoek samen een schilderij of een standbeeld. Wat zie je en wat vinden jullie er van?
  • Samen met uw kleuter thuis oefenen wat hij op school leert? Kijk dan eens op zwijsen.nl/thuisoefenen.

 

Van thuis naar school

  • Maak samen kunst op een stevig A4, om op te hangen. Bespreek met uw kind wat hij of zij wil maken en hoe uw kind dit aan wil pakken. Gebruik verf, papier, stift, wasco of iets anders. Om op ideeën te komen kunt u samen met uw kind kunstwerken van een museum (op internet) bekijken (of zoek in google afbeeldingen eens op knutselen-kunstwerk-kind). Laat uw kind de eigen fantasie gebruiken. Als het kunstwerk klaar is kan uw kind er een mooie lijst omheen maken. Bijvoorbeeld door aan de zijkant macaroni te plakken en deze goud of zilver te schilderen. Of door gekleurde stroken aan de zijkant te plakken die samen een mooie lijst vormen. Geeft u het werk mee naar school? Uw kind mag ergens de naam van de kunstenaar opschrijven (of ‘krabbelen’). Want een kunstenaar plaatst altijd ergens een handtekening! In de klas geven we deze een mooie plaats en praten we er met elkaar over.

Met vriendelijke groet,

Romina en Amber


18 mei 2020 - Mei 2020 Thema Kunst
Beste ouders,

 

Wat was het ontzettend fijn om afgelopen week weer alle kinderen te kunnen zien!

De komende periode werken we in de groep met het anker ‘Kunst’ van Schatkist. In dit anker leren we over kunst, kijken we naar kunst en ontdekken we dat iedereen een andere voorkeur voor kunst kan hebben. Ook praten we over ‘kunst of geen kunst’ en over het museum.

    

Wat beleven we met Pompom?

Oei, Pompom heeft samen met Loeloe een tekening gemaakt op een schilderij dat oma aan het schilderen was. Pompom en Loeloe dachten dat oma blij zou zijn, maar ze vond het helemaal niet leuk. Pompom heeft er natuurlijk erg veel spijt van en wil een nieuw kunstwerk voor oma maken. Maar hij heeft geen idee hoe hij dat aan moet pakken. Hij weet nog niet zoveel van kunst. Samen met de kinderen bekijkt hij allerlei kunstvormen en de kinderen proberen van alles uit in de klas.

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem komt vrolijk neuriënd binnen. Hij heeft een vliegdiploma! Hij maakt prachtige kunstjes in de lucht. Zoem ontdekt samen met de kinderen wat er gebeurt als je neuriet en als je /n/ zegt. Als je /n/ zegt, voel je het trillen in je neus! We voelen aan de ene kant en aan de andere kant van onze neus. En we kijken ook wat er gebeurt met onze monden. Dat ziet eruit als een kunstwerk! Samen met Zoem gaan de kinderen op zoek naar Nel, want in Nel hoor je ook /n/. En waar mag Nel logeren? In de n-kamer van het bijenhotel natuurlijk!

 

Wat doen we in de groep?

  • We lezen het ankerverhaal ‘De beste kunstenaar van de hele wereld’. Kunstenaar Marius maakt allerlei kunstwerken voor de koning en de koningin. Maar ze vinden niet alles mooi. Hoe zou dat zijn voor Marius? We praten over gevoelens bij kunst en gevoelens als iemand iets wel of niet mooi vindt wat jij gemaakt hebt.
  • We bekijken foto’s en kunstboeken. Zo maken we kennis met diverse kunstvormen en met de materialen die kunstenaars gebruiken. We maken zelf ook kunst door te schilderen en te knutselen. Overal is kunst te zien!

 

Kunst in de klas

Pompom wil zelf een kunstwerk voor oma maken. Hij vraagt zich af hoe dit moet. Samen met de kinderen ontdekt hij dat elk kunstwerk anders is en dat elke kunstenaar op een eigen manier en met ander materiaal werkt. Maar hoe doe je dat dan? We gaan op zoek naar voorbeelden en we gaan zelf aan de slag!

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

Samen praten

  • Ga samen op zoek naar een kunstwerk in huis. Wie heeft het gemaakt? Wanneer is het gemaakt of wanneer heeft u het gekocht of gekregen? Met welke reden? Vertel er eens over. Praat daarna met uw kind over het materiaal en jullie mening over het kunstwerk. Als het mogelijk is, mag uw kind het kunstwerk op school laten zien (of een foto van het werk).
  • Haal een boek over kunst voor kinderen in de bibliotheek , bijvoorbeeld ‘ Het kleine Rijksmuseum’ van uitgeverij Querido. Bekijk de kunstwerken. Waar is het kunstwerk van gemaakt? Van welke kunstenaar is het kunstwerk? Wat is er bijzonder aan? Ontdek samen jullie voorkeuren.

 

Samen doen

  • Maak samen een mooi en origineel schilderwerk. Gebruik hiervoor waterverf (eventueel verdund met water) een penseel en een rietje.  Laat met een penseel een flinke druppel verf op het papier vallen. Laat uw kind de druppel voorzichtig met een rietje over het papier blazen. Als uw kind dit vanuit meerdere hoeken doet, ontstaat er een leuk effect. Wanneer de druppel ‘op’ is, laat u een tweede druppel (in een andere kleur) vallen. Uw kind blaast deze ook over het papier. Nadat de verf opgedroogd is, kunnen jullie samen kijken wat het is geworden. Is het schilderij klaar? Uw kind kan er met stift iets bij tekenen of het schilderij zo laten. Tip vooraf: plak het papier met plakband vast aan de tafel of een placemat, zodat het niet weggeblazen wordt!
  • Kijk samen in een boekhandel eens naar kaarten in een kaartenrek. Zien jullie hier kaarten met afbeeldingen van kunstwerken tussen zitten? Zoek samen een schilderij of een standbeeld. Wat zie je en wat vinden jullie er van?
  • Samen met uw kleuter thuis oefenen wat hij op school leert? Kijk dan eens op www.zwijsen.nl/thuisoefenen.

 

Van thuis naar school

  • Maak samen kunst op een stevig A4, om op te hangen. Bespreek met uw kind wat hij of zij wil maken en hoe uw kind dit aan wil pakken. Gebruik verf, papier, stift, wasco of iets anders. Om op ideeën te komen kunt u samen met uw kind kunstwerken van een museum (op internet) bekijken (of zoek in google afbeeldingen eens op knutselen-kunstwerk-kind). Laat uw kind de eigen fantasie gebruiken. Als het kunstwerk klaar is kan uw kind er een mooie lijst omheen maken. Bijvoorbeeld door aan de zijkant macaroni te plakken en deze goud of zilver te schilderen. Of door gekleurde stroken aan de zijkant te plakken die samen een mooie lijst vormen. Geeft u het werk mee naar school? Uw kind mag ergens de naam van de kunstenaar opschrijven (of ‘krabbelen’). Want een kunstenaar plaatst altijd ergens een handtekening! In de klas geven we deze een mooie plaats en praten we er met elkaar over. 

Met vriendelijke groet,

 

Romina en Amber