01 nov 2024 -
November
Beste ouders,
Brrr … het wordt koud. De wind waait en de blaadjes vallen van de bomen. De herfst is begonnen!
In de groep werken we met het anker Herfst van Schatkist. We leren over de herfst, het vallen van de bladeren, kastanjes en eikels. We praten over het bijzondere weer in de herfst: de wind en de regen!
Wat beleven we met Pompom?
Pompom vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft hij het koud en vindt hij er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Pompom zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen. Ook onderzoeken we hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren.
Wat beleven we met Zoem?
Zoem vliegt bijna in een spinnenweb. Gelukkig wordt hij gered door Zep. Maar oei, wat is hij bang geworden voor die spin! Zoem verstopt zich. Zoem oefent om zo dapper te zijn als Zep en roept heel hard /zzzz/ als hij vliegt. Ook wij oefenen met deze dappere geluiden en voelen ondertussen dat de lucht tussen onze tanden en lippen stroomt als je /z/ zegt en dat onze keel trilt.
Gaat u thuis met uw kind ook op zoek naar spinnenwebben? Als u het spinnenweb vochtig maakt met een plantenspuit kan uw kind het heel goed zien.
Wat doen we in de groep?
- We praten over de herfst, wat we ervan vinden en wat we buiten allemaal kunnen doen. De herfst is eigenlijk heel erg leuk met alle bladeren buiten!
- We bekijken welke kleding bij de herfst hoort en waarom. We praten over de kleding die de kinderen aan hebben. Waarom heb je deze kleren gekozen? Is het koud of is het warm vandaag?
- De herfst kan ook heel nuttig zijn, bijvoorbeeld voor de dieren.
Ankerthema: Herfst in oma’s straat
Toen Pompom buiten was, is er iets op zijn hoofd gevallen. Hij weet alleen niet meer wat. Hij is bang dat het weer gebeurt. We bedenken allerlei oplossingen zodat Pompom toch naar buiten kan. We ontdekken hoe herfstbladeren en -zaden vallen en de grond raken. Een esdoornvruchtje dwarrelt heel zachtjes naar beneden maar een kastanje valt snel en stuitert op de grond. We experimenteren met allerlei voorwerpen en kijken wat er gebeurt als ze naar beneden vallen. Zo proberen we erachter te komen wat er op Pompoms hoofd is gevallen.
Hoe kunt u aansluiten bij het anker?
Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:
Samen praten
- In de herfst vallen de bladeren van de bomen en liggen ze op de grond. De bladeren kunnen glad zijn. Oma is bang om te vallen in de herfst. Zijn er bij jullie in de buurt mensen die last kunnen hebben van de bladeren die op de grond liggen? Kunnen jullie daar samen iets aan doen? Bespreek dit met uw kind.
Samen doen
- Speel samen spelletjes met herfstbladeren. Hark de bladeren op een hoop. Kun je je erachter verstoppen? Kun je je er ook ‘in’ verstoppen? En wat gebeurt er als je erdoorheen fietst? Kun je de bladeren omhooggooien en naar beneden later dwarrelen? En als je op een stoel gaat staan, wat gebeurt er dan? De bladeren vallen dan van héél hoog naar beneden. Wat is het verschil als je een eikel, walnoot of kastanje laat vallen?
- Kijk samen naar het weerbericht. Bijvoorbeeld na het jeugdjournaal. Wat wordt er verteld over het weer? Wat betekent dat voor de kleding die jullie morgen aandoen?
Van thuis naar school
Maak samen een herfstwandeling. Neem bijvoorbeeld een verrekijker en een vergrootglas mee. Met een spiegeltje kun je onder een paddenstoel kijken. Met een touw kun je de omtrek van een boom meten. Er zijn dunne en dikke bomen! Er is veel moois te vinden: eikels, kastanjes, bladeren, dennenappels en hazelnoten. Geef uw kind een tas mee en laat hem of haar herfstschatten verzamelen. Wanneer u weer thuis bent, maakt u samen met uw kind iets moois van de herfstspullen. Dit kan een kijkdoos zijn, een geschilderde dennenappel, maar ook een spin van een kastanje met satéprikkers erin als pootjes.
Hartelijke groeten,
Ramona en Melanie