31 okt 2024 -
November
Beste ouders, lieve kinderen,
Na een heerlijke herfstvakantie starten we met de drukke, maar ook gezelligste periode van het jaar. Althans, dat vinden wij. Lootjes trekken, surprises maken, het Sinterklaasfeest, kerstdiner…
Deze maand starten we ook met de verteltas. Het houden van een presentatie voor de klas kan heel spannend zijn voor de kinderen, maar is ook erg leuk en leerzaam. We kijken er in elk geval enorm naar uit om alle verteltassen te zien.
Met Blink Wereld gaan we beginnen met het thema Bijzondere bewoners. In dit thema onderzoeken de kinderen de bijzondere wereld van planten, dieren en mensen. Bijzonder is dat ze allemaal goed zijn in overleven! Ze passen zich aan de gekste situaties aan. Maar lukt dat altijd? De kinderen ontdekken hoe planten, dieren en mensen door de tijd heen zijn veranderd en hoe ze overleven door zich telkens weer aan te passen aan hun omgeving.
In de vier onderzoekslessen:
- Bekijken de kinderen de uiterlijke kenmerken van de cactus en ontdekken ze hoe deze bijzondere plant kan overleven in de woestijn.
- Onderzoeken ze waarom sommige dieren haren hebben en andere dieren veren.
- Kijken ze naar Muhamed in Afrika en onderzoeken ze hoe mensen kunnen leven in een extreem droog gebied.
- Onderzoeken ze hoe en waarom dieren zich in de loop van de tijd hebben aangepast.
In het eigen onderzoek maken de kinderen samen een ‘weetjesmuur’. Hiervoor verzamelen zij allerlei informatie over bijzondere planten, dieren en mensen.
Mochten jullie thuis nog interessante voorwerpen, foto’s of boeken hebben over bijzondere planten, dieren of mensen, laat het ons dan weten! We kunnen het misschien gebruiken in de lessen of op een thematafel leggen.
In blok 3 van De Vreedzame School besteden we aandacht aan de manier waarop we communiceren met anderen. In dit blok met de titel ‘We hebben oor voor elkaar’ leren de kinderen belangrijke communicatieve vaardigheden om goed te praten mét elkaar en verschillen te overbruggen.
Wat gaan we deze maand leren met rekenen, taal en spelling?
Rekenen blok 3
Doel 1: Getallen afronden op tientallen en honderdtallen
Doel 2: Delen strategie splitsen
Doel 3: Een breuk aanvullen tot een hele
Doel 4: Berekenen hoe laat het zal zijn
Rekenen blok 4
Doel 1: 432 + 257 Cijferend optellen (zonder overschrijding) of kolomsgewijs
Doel 2: 432 + 257 Cijferend optellen (met overschrijding) of kolomsgewijs
Doel 3: Schattend plaatsen en aflezen op getallenlijn
Doel 4: Maten voor gewicht en inhoud gebruiken en herleiden
Taal thema Ondergronds
Woordenschat: Woorden rond het thema 'ondergronds'
Taal verkennen: Leren hoe je informatieve teksten globaal kunt verkennen
Spreken en luisteren: Leren door middel van vragen informatie te verzamelen en te beoordelen + een denkgesprek voeren
Schrijven: Leren hoe je een samenvatting maakt d.m.v. een infographic
Spelling blok 3
Spelling: taxiwoord, chefwoord
Werkwoordspelling: stam+t
Woordsoorten: bijvoeglijk naamwoord met aardrijkskundige namen.
Spelling blok 4
Spelling: Theewoord, caféwoord
Werkwoordspelling: Stam+t bij be-,ge-,ver-
Woordsoorten: voegwoord en komma
Met vriendelijke groet,
Astrid, Yvonne en Bastiaan
30 sep 2024 -
Oktober
Beste ouders, lieve kinderen,
De eerste maand van het schooljaar zit er alweer op! We zijn lekker gestart en het programma is druk, maar leerzaam.
We zijn gestart met Blink wereldoriëntatie en we hebben gewerkt aan het thema: Wereldse kinderen. In dit thema ontdekken we hoe wereldse kinderen slapen, eten, feest vieren en naar school gaan en hoe ze dat vroeger deden in het tijdvak van burgers en stoommachines. In hun eigen onderzoek kijken ze naar nog meer kinderen en hun leefwijzen.
Ze maken uiteindelijk een Ik-en-jij-boek en presenteert deze aan de klas.
Dit zijn de eisen:
In jouw Ik-en-jij-boek laat je zien wie je bent.
Je laat zien wat jou zo uniek maakt.
Je laat zien hoe jouw leven in Nederland is.
Je vergelijkt jezelf met een kind uit een ander land.
Je vergelijkt jezelf met een kind uit de geschiedenis.
Met De Vreedzame School beginnen we deze maand met blok 3: We hebben oor voor elkaar. In dit blok leren de kinderen belangrijke communicatieve vaardigheden, zoals zich verplaatsen in het gezichtspunt van een ander, argumenten aandragen, verschil van mening overbruggen.
Thuis kunt u ook hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:
Wat is een misverstand?
- Heb jij wel eens een misverstand gehad?
- Hebben wij misschien wel eens een misverstand?
- Met wie in onze familie ben jij het vaak eens? En met wie ben jij het wel eens oneens?
- Wat is jouw mening over je kamer? En hoe denk je dat ik erover denk?
- Kun je me vertellen wat een debat is?
Wat gaan we de komende maand leren?
Taal thema Sport
Woordenschat: woorden over alles wat met sport te maken heeft
Taal verkennen: We gaan een verslag schrijven over een sport wedstrijd.
Spreken en luisteren: we leren hoe een verslag spannend kan laten klinken.
Schrijven: beschrijven van een beeldend en spannende en informtief verslag.
Rekenen blok 1
Doel 1: Getallen tot 10.000 spliten in duizendtallen, honderdtallen, tientallen en eenheden.
Doel 2: Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen uitrekenen met een kleine som.
Doel 3: Kennismaken met breuken en ontwikkelen breukentaal: meten met stroken.
Doel 4: Tijd aflezen en aangeven op de minuut nauwkeurig op een analoge en digitale klok.
Rekenen blok 2
Doel 1: Tellen t/m 10.000 met sprongen van 1,10,100 en 1000.
Doel 2: Kolomsgewijs optellen.
Doel 3: Deel van een geheel bepalen en daarbij een passende breuknotatie maken.
Doel 4: Via coördinaten een locatie op een kaart vinden.
Spelling blok 2
Spelling: au-plaat, woord van het gids rijtje, woord van het uw-rijtje, langermaakwoord met -heid en -teit.
Werkwoordspelling: tegenwoordige tijd, verleden tijd, voltooide tijd, verleden tijd van klankveranderd werkwoord.
Woordsoorten: samenstelling, werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, enkelvoud, meervoud, bijvoeglijk naamwoord.
Zinsdelen: persoonsvorm, onderwerp.
Leestekens: hoofdletter, vraagteken, dubbele punt, aanhalingstekens, uitroepteken.
Van woensdag 3 oktober t/m vrijdag 12 oktober is de Kinderboekenweek. Uiteraard gaan we volop genieten van lezen en voorlezen, maar we zullen dit jaar ook creatief aan de slag gaan met het thema “Lekker eigenwijds”.
Mochten er vragen zijn, horen wij ze graag. Anders in elk geval heel graag tot ziens bij het startgesprek in de week van 1 oktober.
Met vriendelijke groet,
Bastiaan, Astrid en Eveline