31 okt 2024 -
November
Beste ouders, lieve kinderen,
Na een heerlijke herfstvakantie starten we met de drukke, maar ook gezelligste periode van het jaar. Althans, dat vinden wij. Lootjes trekken, surprises maken, het Sinterklaasfeest, kerstdiner…
Deze maand starten we ook met de verteltas. Het houden van een presentatie voor de klas kan heel spannend zijn voor de kinderen, maar is ook erg leuk en leerzaam. De juffen kijken er in elk geval enorm naar uit om alle verteltassen te zien.
Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Bijzondere bewoners. In dit thema onderzoeken de kinderen de bijzondere wereld van planten, dieren en mensen. Bijzonder is dat ze allemaal goed zijn in overleven! Ze passen zich aan de gekste situaties aan. Maar lukt dat altijd? De kinderen ontdekken hoe planten, dieren en mensen door de tijd heen zijn veranderd en hoe ze overleven door zich telkens weer aan te passen aan hun omgeving.
In de vier onderzoekslessen:
- Bekijken de kinderen de uiterlijke kenmerken van de cactus en ontdekken ze hoe deze bijzondere plant kan overleven in de woestijn.
- Onderzoeken ze waarom sommige dieren haren hebben en andere dieren veren.
- Kijken ze naar Muhamed in Afrika en onderzoeken ze hoe mensen kunnen leven in een extreem droog gebied.
- Onderzoeken ze hoe en waarom dieren zich in de loop van de tijd hebben aangepast.
In het eigen onderzoek maken de kinderen samen een ‘weetjesmuur’. Hiervoor verzamelen zij allerlei informatie over bijzondere planten, dieren en mensen.
Mochten jullie thuis nog interessante voorwerpen, foto’s of boeken hebben over bijzondere planten, dieren of mensen, laat het ons dan weten! We kunnen het misschien gebruiken in de lessen of op een thematafel leggen.
In blok 3 van De Vreedzame School besteden we aandacht aan de manier waarop we communiceren met anderen. In dit blok met de titel ‘We hebben oor voor elkaar’ leren de kinderen belangrijke communicatieve vaardigheden om goed te praten mét elkaar en verschillen te overbruggen.
Wat gaan we deze maand leren met rekenen, taal en spelling?
Rekenen blok 3
Doel 1: Getallen afronden op tientallen en honderdtallen
Doel 2: Delen strategie splitsen
Doel 3: Een breuk aanvullen tot een hele
Doel 4: Berekenen hoe laat het zal zijn
Rekenen blok 4
Doel 1: 432 + 257 Cijferend optellen (zonder overschrijding) of kolomsgewijs
Doel 2: 432 + 257 Cijferend optellen (met overschrijding) of kolomsgewijs
Doel 3: Schattend plaatsen en aflezen op getallenlijn
Doel 4: Maten voor gewicht en inhoud gebruiken en herleiden
Taal thema Ondergronds
Woordenschat: Woorden rond het thema 'ondergronds'
Taal verkennen: Leren hoe je informatieve teksten globaal kunt verkennen
Spreken en luisteren: Leren door middel van vragen informatie te verzamelen en te beoordelen + een denkgesprek voeren
Schrijven: Leren hoe je een samenvatting maakt
Spelling blok 3
Spelling: taxiwoord, chefwoord
Werkwoordspelling: stam+t
Woordsoorten: bijvoeglijk naamwoord met aardrijkskundige namen.
Spelling blok 4
Spelling: Theewoord, caféwoord
Werkwoordspelling: Stam+t bij be-,ge-,ver-
Woordsoorten: voegwoord en komma
Met vriendelijke groet,
Fiona en Merel