Groep 5A

Leerkrachten: Fiona Luzac (ma, di, wo en do) en Odette Tieleman (vr)

 

Gym: Dinsdag en vrijdag 

Muziek: Maandag 

Wetenschap & techniek: Donderdag

Klassenouders: Mandy (moeder van Isabella) en Petra (moeder van Ties)
AC-ouder: Marijke (moeder van Teun) en Natascha (moeder van Mira)
Luizenpluizer: Emilie(moeder van Ella-Mae), Iara (moeder van Alice) en Nadia (moeder van Emna) 

BERICHTEN

01 feb 2023 - Februari
Beste ouders,  

 

De afgelopen weken hebben wij ons bezig gehouden met (o.a.) de Cito-toetsen. Het rapport komt er namelijk aan en ook de oudergesprekken. Voor groep 5A is dit allemaal naar voren gehaald i.v.m. de zwangerschap van juf Fiona.
Ook zijn de kinderen begonnen met de verteltassen. Zo knap hoe ze voor een klas staan te praten. We kijken uit naar de laatste verteltassen.    

Voor de voorjaarsvakantie hebben we ook nog uitjes gepland staan naar Amare en het Museon. T.z.t. ontvangt u de nodige informatie.  

 

Rekenen:  

We zijn begonnen aan blok 6 van rekenen.  

Toetsdoelen:  

  • Plus en min sommen uitrekenen op de getallenlijn in maximaal 3 sprongen.  
  • Plussommen op de getallenlijn in 2 sprongen. ( zoals 469+70. Eerste +40, = 509 en dan nog +30, = 539  
  • Deelsommen met rest uitrekenen met behulp bande keersom  
  • Klokkijken analoog en digitaal met 5/10 voor en over het halve uur.  

 

Nieuwe doelen(toetsdoelen blok 7): 

 

  • Minsommen op de getallenlijn in 2 sprongen  
  • Grote keersommen uitrekenen met omkeren en splitsen. ( 67x4 –> 4x67 —> 4x60 en 4x7)  
  • Deelsommen met rest uitrekenen  
  • We leren namen van figuren en vormen ( balk,cilinder enz)  

 

Spelling blok 6

  • Leren herkennen van de voltooide tijd.
  • Herkennen van het hulpwerkwoord en het voltooid deelwoord.
  • Leren herkennen van de voltooide tijd.
  • Leren schrijven van woorden met vier categorieën.
  • Leren schrijven van het politiewoord.

Taal thema draaien

Van impressie...

  • Kennismaken met het thema Draaien.
  • Nieuwe woorden leren rond het thema Draaien.
  • Uitleg leren geven over de werking van een apparaat.
  • Leren een voorwerp helder te beschrijven en er een naam aan geven.

Naar expressie...

  • zelf een tekening maken van de belangrijkste onderdelen van een uitvinding.
  • Zelf oefenen in het uitleggen hoe een apparaat werkt.
  • Zelf een gebruiksaanwijzing bij een apparaat schrijven.

 

Wereldoriëntatie  

 

Bij wereldoriëntatie hebben we het over de tijd van de ridders en Monniken. 

  • Ze leren hoe de Romeinen verdwenen uit ons land en wat er door de Romeinen allemaal is veranderd.  
  • Ze leren wie Willibrord was en wat hij deed.  
  • Ze leren nieuwe dingen over verschillende godsdiensten die in ons land voorkomen 
  • Ze leren wie Karel de Grote was. 
  • We gaan een Middeleeuws dorp namaken.  
  • Ze leren over het hofstelsel en hoe de verkiezingen in ons land gaan.  

 

Fiona en Odette