Groep 1A

LeerkrachtPetra Guijt (ma, di en vrij) en Ramona Duchatinier (woe en do)  

 

Gym: Maandag en woensdag

Muziek: Dinsdag


Klassenouders: Mariëlle Warmenhoven (moeder van Flo) en Francis Meskers (moeder van Sepp)
AC-ouder: Kiki Riemens (moeder van Oof) en Lotte Scheffer (moeder van Sem)
Luizenpluizers: Babs van Buren (moeder van Seger) en Francis Meskers (moeder van Sepp)

BERICHTEN

01 apr 2024 - April 2024
Beste ouders, 

 

Na de paasdagen starten wij met het thema kunst. In dit anker leren we over kunst, kijken we naar kunst en ontdekken we dat iedereen een andere voorkeur voor kunst kan hebben. Ook praten we over het museum.  

      

Wat beleven we met 

  

Pompom?   

Oei, Pompom heeft samen met Loeloe een tekening gemaakt op een schilderij dat oma aan het schilderen was. Pompom en Loeloe dachten dat oma blij zou zijn, maar ze vond het helemaal niet leuk. Pompom heeft er natuurlijk erg veel spijt van en wil een nieuw kunstwerk voor oma maken. Maar hij heeft geen idee hoe hij dat aan moet pakken. Hij weet nog niet zoveel van kunst. Samen met de kinderen bekijkt hij allerlei kunstvormen en de kinderen proberen van alles uit in het atelier. Zo verzamelen we veel kunst. Aan het einde mag oma een kunstwerk uitkiezen. Welke zal ze kiezen?  

  

Wat beleven we met Zoem?  

Mmm, Zoem is bij het snoepmuseum geweest. Hij heeft gesnoept! Hij wrijft over zijn buik en zegt ‘mmm, lekker’. De kinderen oefenen dit ook. Zoem ontdekt samen met de kinderen wat er gebeurt als je /m/ zegt. Als je /m/ zegt, voel je het trillen in je neus! We voelen langs de ene kant en de andere kant van onze neus. Daar trilt het ook! En onze lippen? Die zitten stevig op elkaar! Dat ziet eruit als een kunstwerk! Samen met Zoem gaan de kinderen op zoek naar Miep. Maar wie is Miep?  

 
   

Wat doen we in de groep?  

  • We lezen het ankerverhaal ‘De beste kunstenaar van de hele wereld’. Kunstenaar Marius maakt allerlei kunstwerken voor de koning en de koningin. Maar ze vinden niet alles mooi. Hoe zou dat zijn voor Marius? We praten over gevoelens bij kunst en gevoelens als iemand iets wel of niet mooi vindt wat jij gemaakt hebt. 
  • We bekijken foto’s van kunst. Zo maken we kennis met diverse kunstvormen en met de materialen die kunstenaars gebruiken.  
  • Er wordt nieuwe woordenschat aangeboden. We leren bijvoorbeeld wat een palet, een schildersezel en wat een penseel is. 
  • We maken zelf ook kunst door te schilderen, te kleien en te knutselen. Overal is kunst te zien! Uiteraard gaan we aan de slag met onze eigen kunst. 
  • Dans is natuurlijk ook een kunstvorm. 

  

  

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?  

  

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:  

Samen praten  

  • Kijk samen eens op een website over een museum met kunstwerken voor kinderen  
  • (www.kunstmuseum.nl 
  • of 
  • www.cobra-museum.nl 
  • of  
  • www.vanabbemuseum.nl). Vaak staan hier filmpjes, foto’s en interessante weetjes op. Praat samen over het museum. Wat is er te zien? Waarom is dit museum er? Het museum bezoeken is natuurlijk nog leuker! 

   

Samen doen  

  

  • Bekijk samen de kunst die jullie thuis hebben hangen. Maak er een foto van en stuur de foto naar de juf. Op school kan uw kind vertellen over de kunst van thuis. 
  • Maak met uw kind een museum in huis. Bedenk samen wat er in het museum te zien moet zijn. Denk aan een kunstmuseum, of aan een natuurmuseum met steentjes of schelpen die uw kind verzameld heeft. Of een museum over favoriete dieren of mooie auto’s. Geef het museum een naam. Er is vast bezoek dat het museum van uw kind ook graag wil zien! 
  • Let tijdens wandelingen in uw omgeving op kunstwerken, zoals een standbeeld. Maar ook graffiti is kunst. In openbare gebouwen, zoals een gemeentehuis, sport- of muziekschool of bij de huisarts hangen vaak ook kunstwerken. Ga ze samen eens bekijken en praat erover. 
  • Maak samen kunst van kosteloos materiaal. Leg verschillende doosjes, rolletjes, dopjes, kurken en stokjes klaar. Gebruik bijvoorbeeld ook klei of buitenmateriaal (takken, bladeren of stenen). Maak samen een driedimensionaal kunstwerk. Bespreek met uw kind hoe hij/zij dit aan wil pakken. Laat uw kind de eigen fantasie gebruiken (om ideeën te prikkelen kunt eens zoeken in Google afbeeldingen op kosteloos materiaal-kunstwerk-kind). Laat uw kind als het kunstwerk klaar is, een naambordje maken van de naam van het kunstwerk en de naam van de kunstenaar. Want bij een kunstwerk staat de naam van het werk en van de kunstenaar! 

  

De Vreedzame School  

 
Naast thema Kunst van Schatkist, werken wij in de periode tot aan de zomervakantie aan blok 6; 

‘We zijn allemaal anders’ van De Vreedzame School.  
 
U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:  
 
- Hoe vind je het op school? Wat vind je leuk (niet leuk)?  
- Welke dingen vind jij makkelijk (moeilijk)?  
- Welke kinderen zitten er bij jou in de klas? Wie zijn er ouder (jonger)?  
- Met wie speel jij graag samen op school? Met wie speel je bijna nooit?  
- Waarin lijken wij op elkaar? Wat hebben we hetzelfde (anders)?  
- Zullen we om de beurt een dier uitbeelden? De ander mag dan raden welk dier het is.  
 
Veel Kletsplezier!  
  

   

Wist u dat?  

- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Sander?  
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Niels?   
- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.  

 

Voor vragen kunt u ons mailen op: 

pguijt@statenkwartier.lucasondeerwijs.nl - rduchatinier@statenkwartier.lucasonderwijs.nl 

  

Wij horen het graag als uw kind door iemand anders opgehaald wordt. 

U kunt dit doorgeven via social schools.  

Op maandag, dinsdag, vrijdag kunt u voor vragen contact opnemen met Petra Guijt en op woensdag en donderdag met Ramona du Chatinier. 

  

Hartelijke groet,  
 
Ramona en Petra 

 

 


01 mrt 2024 - Maart 2024
Beste ouders,  

 

De komende weken zullen wij werken aan het thema lente en pasen.

 

We werken over de groei en bloei van verschillende lentebloemen maar ook over jonge dieren. 

We hebben veel lentebloemen in de klas waarmee gespeeld kan worden.

De poppenhoek en de gang zullen dan ook worden omgetoverd tot een bloemenwinkel.

 

De knutsels zullen de klas een vrolijk lentetintje geven. 

We gaan weer mooie knutsels maken waarbij we verschillende vaardigheden oefenen.

In ons bijenhotel gaan we aan de slag met de letter L. De kinderen mogen voorwerpen van thuis meenemen naar school waar een L in zit.


 
Het thema lente is een mooi thema om veel bij te meten en te wegen en om volgorde aan te geven (van jong naar oud, van klein naar groot, van licht naar zwaar). We leren veel nieuwe woorden en we tellen de woorden in een zin.

Daarnaast mogen de kinderen ook weer aan de slag gaan met het stempelen van nieuwe woorden.

We sluiten het thema pasen af met een gezellig paasontbijt in de klas.

 
 
De Vreedzame School  
Tot aan de meivakantie werken we aan blok 5; 'We dragen allemaal een steentje bij'
In dit blok leren we hoe we elkaar op verschillende manieren kunnen helpen. 

U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:  

  •            Help jij wel eens een ander kind? Waarmee?  
  •            Help jij de juf/meester wel eens? Waarmee?  
  •            Wie heb jij vandaag in de klas geholpen? Waarmee?  
  •            Hoe vind je het om te helpen? 
  •       Welke taak (of klusje) doe jij het liefst? Wat is er leuk aan die taak?  
  •            Doe eens voor wat je doet als je hulp nodig hebt.  
  •            Zullen we een paar dingen bedenken waarbij je thuis kunt helpen?  
  •            Welke kies je om te helpen?  
  •            Wat zullen we nu samen gaan doen?  

Hartelijke groet,

 

Petra en Ramona 


01 feb 2024 - Februari
Beste ouder(s),   

   

De komende vier weken (tot aan de voorjaarsvakantie) werken we in de groep aan het thema ‘Gezondheid’ van Schatkist. In dit anker leren we over gezond zijn en gezond blijven. 

We willen later groot en sterk worden, maar hoe doen we dat?   

   

Wat beleven we met Pompom?    

Oh, Pompom is een beetje misselijk. Hij heeft iets gedaan waarvan hij dacht dat hij er groot en sterk van zou worden. Maar oei, dat is niet zo! Hoe wordt hij beter en blijft hij gezond en fit? En hoe wordt hij dan groot en sterk? De kinderen gaan Pompom helpen. Met Pompom en zijn oma praten we over een goed ontbijt, jezelf goed verzorgen en weer beter worden.   
   
Wat beleven we met Zoem?   

Zoem gaat met tante Aaf en Loeloe schaatsen. Op het puntje van de schaats van Loeloe glibbert Zoem de bij mee over het gladde ijs. Gezellig onder de bogen schaatsen. Het zijn er wel zes! Dat ziet Pompom ook wel zitten. Maar ‘Aa!’, Pompom valt op zijn billen! ‘Aa! Dat doet pijn’. Zoem en Pompom ontdekken samen met de kinderen hoe /aa/ klinkt en wat er met je mond gebeurt als je /aa/ zegt: die staat wijd open! Ze voelen en kijken naar de letter maar het helpt Pompom niet. Hij heeft nog steeds pijn. Gelukkig weet tante Aaf wel raad om Pompom weer beter te maken. De kinderen maken samen met Zoem een gezond wondermiddel voor hem met heel veel /aa/-woordjes. Nu wil Pompom wel terugschaatsen, zeker als hij die schaatsbaan ziet van de kinderen. Wat een mooie bogen hebben ze getekend!   
   
Au!   

Au! Pompom is gevallen! De kinderen leren hoe ze Pompom en elkaar kunnen troosten met behulp van de klassenregel: Heb je pijntjes of verdriet? Kom, ik troost je. Huil maar niet. Pompom moet naar het ziekenhuis en wordt onderzocht. Hij moet een foto laten maken van zijn arm, een röntgenfoto. Daarna verzorgen we Pompom. De kinderen leren hoe ze zelf een patiënt kunnen onderzoeken in het ziekenhuis in de klas. Gelukkig maken we elkaar weer beter.   

   
Hoe kunt u aansluiten bij het anker?   

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:   

Samen praten   

  • Lees samen met uw kind boeken over bijvoorbeeld een bezoek aan de dokter of het ziekenhuis. Praat er daarna samen over.   
  • Kijk samen eens op een website van een ziekenhuis. Vaak staan hier filmpjes, foto’s en interessante weetjes op. Praat samen over het ziekenhuis. Welk ziekenhuis is bij jullie in de buurt? Zijn jullie er al eens geweest?   

   

Samen doen   

  • Gezond eten is belangrijk. Maak samen met uw kind een gerecht klaar met alleen maar gezonde producten. Maak er iets feestelijks van. Bijvoorbeeld een bakje met wortelen, komkommer, tomaat, bloemkool en paprika. Kinderen vinden het vaak erg leuk om kleine stukjes groente met een prikker te eten. Of kunnen jullie een gezichtje maken met de groente op je bord? Leuk, lekker en gezond!   
  • Bekijk samen het medicijnkastje of de EHBO-doos. Wat zit er allemaal in en waarvoor is het? Laat aan uw kind zien hoe je een verbandje aanbrengt en laat uw kind dit ook eens bij u proberen. Plak ook bij elkaar een pleister op. Laat zien dat u pijn hebt en dat het weer overgaat als uw kind u heeft verzorgd.   
  • De knuffel van uw kind is ziek! Maak samen een rustig plekje vrij waar de knuffel kan liggen. Maak bijvoorbeeld een bed van kussens. Uw kind is de dokter van de knuffel. Vraag aan de knuffel wat er aan de hand is en bespreek met de dokter wat er nodig is om de knuffel beter te maken. Leg bijvoorbeeld flesjes, lepels, lege doosjes, verband, pleisters en een notitieblokje bij het bed van de knuffel. Er komen vast meer zieken die door de dokter geholpen moeten worden!   

  

De Vreedzame School   

De komende periode werken wij aan blok 4: ‘We hebben hart voor elkaar.’ In dit blok leren we omgaan met gevoelens van onszelf en van anderen.    
   
U kunt met uw kind hierover ‘kletsten’ aan de hand van deze vragen:   
- Waar werd jij vandaag (op school) blij van?   

- Wat doe je als je je blij voelt? Kun je dat eens laten zien?   
- Ben je vandaag/deze week verdrietig geweest?   
- Waar werd je verdrietig van? Wat heb je toen gedaan?   
- Heeft iemand je geholpen of getroost? Hoe ging dat?   
- Troost of help jij wel eens een ander kind dat verdrietig is? Hoe doe je dat dan?   
- Ben je vandaag/deze week boos geweest? Wat gebeurt er dan? Hoe word je weer minder boos?   
- Zullen we samen eens heel boos kijken? En nu heel verdrietig! En nu heel bang! En nu heel blij!   
- Zullen we samen iets gaan doen waar we blij van worden? 

 

Vriendelijke groeten,

Petra en Ramona