Groep 5B

Leerkracht: Naomi Lorjé (ma t/m vrij)

 

Gym: Dinsdag en vrijdag 

Muziek: Maandag 

Wetenschap & Techniek: Donderdag  

Klassenouders: Elpidha (moeder Elodie)
AC-ouder: Elise (moeder Christophe)
Luizenpluizers: Ingeborg (moeder Olle) en Lida (moeder Hanne)

BERICHTEN

01 mei 2024 - Mei
Beste ouders,

 

Voor de vakantie hebben we de tentoonstelling gehad van de Kunstweken. De kinderen waren ontzettend enthousiast over de verschillende soorten kunsttechnieken. Ze hebben dan ook ontzettend hun best gedaan om zelf mooie kunstwerken te creëren

 

Hieronder alweer de website update van de maand mei. In deze maand staan er weer een aantal dingen op de planning. Hieronder belangrijke data voor deze maand:

 

29 april tot 13 mei -> meivakantie

20 mei -> tweede Pinksterdag (kinderen vrij)

21 mei -> Studiedag (kinderen vrij)

23/24 mei -> Schoolfotograaf

 

 

Hieronder kunt u lezen wat we in de maand mei gaan doen:

 

Rekenen
Voor rekenen zijn we net begonnen met blok 9. We herhalen de doelen van blok 9 en de kinderen leren ook nieuwe doelen. Met deze doelen zullen zij in groep 6 verder gaan.

Blok 9

  • Optellen t/m 1000 met de strategie rijgen met te veel.
  • Aftrekken t/m 1000 met de strategie rijgen met te veel.
  • Delen door middel van splitsen.
  • Lengtes meten.

Spelling
Met spelling leren we alleen nog het tropisch woord en daarna gaan we alle categorieën goed herhalen.

 
Grammatica

Zinsontleding: De kinderen kunnen de persoonsvorm en het onderwerp benoemen.
Woordsoorten: De kinderen kunnen de volgende woordsoorten benoemen; lidwoord, werkwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord en voorzetsel.

 

Werkwoordspelling

De kinderen kennen de tegenwoordige tijd, verleden tijd en voltooid deelwoord.

 

Taal

Met taal zijn we bezig met het laatste thema ‘Geheimen’. Ze leren nieuwe woorden die met het thema te maken hebben, ze leren geheimschrift ontcijferen, ze leren personen beschrijven en bij het onderdeel schrijven leren ze hoe ze een uitnodiging moeten schrijven.

Blink

Na de meivakantie starten we met het laatste thema voor wereldorientatie. In dit thema onderzoeken de
kinderen de verschillende werelddelen en ontdekken ze welke eetgewoonten er in verschillende
landen van de wereld zijn. Niet alleen de eetgewoontes van nu, maar ook die van lang, lang geleden.

 

De kinderen..

• Onderzoeken de eetgewoontes en tafelmanieren van de Romeinen.
• Ontdekken welke kruiden en specerijen er in de tijd van de VOC naar Nederland kwamen en hoe dat ons eten veranderde.
• Ruiken en proeven specerijen die in veel Indiase gerechten zitten.
• Ontdekken wat en hoe er over de hele wereld wordt gegeten.

 

Juf Naomi en juf Maud


01 mei 2024 - Mei
Beste ouders,

 


01 apr 2024 - April

Beste ouders,

 

Pasen valt vroeg dit jaar dus zijn we eind april alweer in de meivakantie.

 

Maar eerst hebben we van 2 tot en met 26 april de kunstzinnige projectweken. Dit jaar staan deze weken in het teken van de kunststijl pointillisme en het werk van Escher. Bij deze kunststijlen zijn veel optische illusies te zien, dit thema komt dan ook aanbod tijdens de aankomende weken.  

 

10 April is meester en juffendag waarop de juffen en meesters hun verjaardagsfeestje mogen vieren. 

In de klas gaan we ook gewoon door met de doelen voor taal, spelling en rekenen. 
Je kunt ze hieronder lezen. 

 

Rekenen blok 8:
Doel 1: Aftrekken t/m 1000 met de strategie van aanvullen.
Doel 2: Vermenigvuldigen als 4x69 met als strategie te veel.
Doel 3: Delen door een kleine som te maken.
Doel 4: Verschil tussen 2 bedragen bepalen en aanvullen met hele euro's. 

 

Taal thema Geld:
Woordenschat: woorden over geld.
Taal verkennen: reclameteksten bekijken en uitdrukkingen over geld.
Spreken en luisteren: luisteren naar inleiding, kenr en slot van verhaal en een denkgesprek voeren.
Schrijven: een tekst invullen en een beschrijving van een voorwerp maken.

Spelling blok 7:
Spelling: colawoord, acvhtervoegsel en grondwoord +te/ste.
Leestekens: dubbele punt, aanhalingstekens en uitroepteken.

 

Wereldoriëntatie  

Bij wereldoriëntatie gan we door met het thema 'wonderlijke uitvindingen'

De doelen die bij dit thema horen zijn als volgt:

 

Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden
en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
Kerndoel 41: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie
van hun onderdelen.
Kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht,
geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Kerndoel 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking,
de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en
te evalueren.
Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren
aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. 

Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren;
Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers;
regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen,
televisie en computer.

 

We maken er weer een gezellige en leerzame maand van met elkaar! 

 

Juf Naomi


01 mrt 2024 - Maart
Beste ouders,

 

Hierbij alweer de website update van maart. In deze maand staan er weer een aantal dingen op de planning. Hieronder de data voor deze maand:

 

 -4 t/m 7 maart --> Ontwikkelgesprekken
- 20 maart --> de grote rekendag

- 27 maart --> Paasviering

- 28 maart --> Studiedag (kinderen vrij)

- 29 maart --> Goede vrijdag (kinderen vrij)

 

Rekenen blok 7

Nieuwe doelen ( Dit zijn de toetsdoelen van blok 8)  

  • Optellen en aftellen t/m 1000 met als strategie splitsen.
  • Delen door de keersom te zoeken.
  • Jaarkalender aflezen en de datum bepalen. 

Toetsdoelen van blok 7

  • Minsommen over het honderdtal in maximaal 2 sprongen
  • Grote keersommen uitrekenen met de strategie omkeren.
  • Deelsommen met rest uitrekenen.
  • Figuren en vormen kunnen benoemen.

Spelling blok 6

  • Leren herkennen van de voltooide tijd.
  • Herkennen van het hulpwerkwoord en het voltooid deelwoord.
  • Leren herkennen van de voltooide tijd.
  • Leren schrijven van woorden met vier categorieën.
  • Leren schrijven van het politiewoord.

Taal thema draaien

Van impressie...

  • Kennismaken met het thema Draaien.
  • Nieuwe woorden leren rond het thema Draaien.
  • Uitleg leren geven over de werking van een apparaat.
  • Leren een voorwerp helder te beschrijven en er een naam aan geven.

Naar expressie...

  • zelf een tekening maken van de belangrijkste onderdelen van een uitvinding.
  • Zelf oefenen in het uitleggen hoe een apparaat werkt.
  • Zelf een gebruiksaanwijzing bij een apparaat schrijven.

Wereldoriëntatie  

Bij wereldoriëntatie gaan starten met een nieuw thema 'wonderlijke uitvindingen'

De doelen die bij dit thema horen zijn als volgt:

 

Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden
en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
Kerndoel 41: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie
van hun onderdelen.
Kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht,
geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Kerndoel 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking,
de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en
te evalueren.
Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren
aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. 

Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren;
Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers;
regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen,
televisie en computer.

 

juf Naomi