Groep 4B

LeerkrachtStefan Zandbergen (ma,wo,do,vrij) en Cynthia Boek (di)

Gym: dinsdag en donderdag

Muziek: Maandag

Wetenschap en Techniek: vrijdag

Klassenouders: Malou (moeder Isabella)
Luizenpluizers:  Marjanka (Yannick) en Iara (Oliver)

BERICHTEN

01 apr 2024 - April 2024
Beste ouders,

We kijken terug op een gezellige Paasochtend in de klas.

Vanzelfsprekend hebben wij naar het Paasverhaal geluisterd en hebben wij met z'n allen ontbeten in de klas.

Na het eten hebben wij paaseieren geverd en stond de knutselochtend op het programma.

We hebben klasdoorbrekend gewerkt samen met de groepen 3 en 4.

Momenteel staan de Paasdagen voor de deur en hebben wij een paar dagen vrij.

Voor de doelen van rekenen en spelling verwijs ik u naar de pagina op deze website.

Op woensdag na de 3 april bezoeken wij Het Museon en volgen wij een les over he gebit (van mens en dier).

01 mrt 2024 - Maart 2024
Beste ouders,

Februari was een korte schoolmaand inclusief een weekje vakantie. Een periode met met nogal wat zieke leerlingen en een zieke meester.

We hebben inmiddels begrepen dat de kids terugkijken op een geslaagde vakantie met o.a. vol uitjes, skitripjes en huisjes in Spanje. Fijn om zo de schooldagen weer te hervatten.

Voor de vakantie stond het spetterende schoolfeest op het programma met als thema Winterwonderland.

De aankomende 9 weken gaan wij weer hard aan de slag in de klas.

Taal

Met taal zullen we verder gaan met het thema ‘Lekker’ en spoedig starten we met het thema ‘Slapen’. Daarbij gaan we ons richten op woordenschat, samenstellingen en uitdrukkingen over slapen. We maken een beschrijving over bijzondere slaapplekken en voeren gesprekken over oorzaak en gevolg.

Spelling

Met spelling gaan we in blok 6 door met de klankgroepenwoorden en woorden met meerdere categorieën. Ook leren we over lidwoorden en het zelfstandig naamwoord.

Rekenen

In het nieuwe blok 7 van rekenen gaan we verder met sommen tot 100 op de getallenlijn, kalenders aflezen, verhoudingstabellen en klokkijken op vijf minuten. Wij raden aan dit laatste ook zeker thuis te oefenen, want veel kinderen hebben hier moeite mee. Kijk geregeld eens samen op de klok of zoek online naar spelletjes waar geoefend kan worden met tijden als 10 voor 11, 5 over half 12, etc. Ook blijven we veel oefenen met de tafels. De meeste kinderen kennen de tafel van 1,2,5, 4, 3 en 10 al! We leren niet alleen de tafels in goede volgorde op te zeggen, maar oefenen ook met losse keersommen vlot beantwoorden.

W.O.

Wij ronden het thema dino's af en starten een nieuw Thema: Natuurspeurders. We gaan o.a. in op kriebelebeestjes / insecten en het leefgebied van deze dieren.

Juf Cynthia en meester Stefan

01 feb 2024 - Februari 2024
Beste ouders,

De CITO toetsen liggen inmiddels achter ons. We zijn trots op de resultaten, op de grote stappen die de kinderen gemaakt hebben met lezen. Ze moeten ook thuis ontzettend hard geoefend hebben. Veel dank voor de bijdrage die u als ouder daaraan gehad heeft!

Momenteel leren wij over dino's en over oermensen, wat weten de kinderen daar toch veel vanaf zeg! We hebben naar dino's gekeken en geluisterd naar dino's, wat een heftig geluid maken deze dieren zeg!

Met rekenen gaan we in blok 6 verder met de tafels (2, 5, 3, 4 en 6), klokkijken, geldrekenen en getallenlijnen om het rekenen te ondersteunen. Iedereen kan de tafels die ze uit het hoofd kennen laten aftekenen bij de meester of juf. Aan het eind van het schooljaar krijgt elk kind zijn tafeldiploma mee naar huis.

Taal

Het nieuwe thema van taal is ‘Lekker’ en gaat niet alleen over lekkere eetbare dingen maar ook over lekker lezen, lekker gek, lekker vies of lekker eng. De nieuwe woordenschatbladen heb ik aan de kinderen mee naar huis gegeven.

Spelling

Met spelling zijn we gestart in blok 5 en leren we over het achtervoegsel en lastige klankgroepenwoorden.

Ook leren wij over langermaakwoorden van het /b/ rijtje als eb, web en slab.

Karakter

Wij lezen en werken nu naast het reguliere schrift ook uit een tweede schrift.
Naast het technisch lezen zijn wij drukdoende met leesbevordering.
D.w.z. kinderen maken kennis met diverse soorten teksten, boeken om zo de diversiteit aan boeken te benadrukken en ook het plezier van lezen te bevorderen.

Overige

Denkt u aan het meegeven van de rapporten?

De schooldisco is op vrijdag 9 februari met als thema winter wonderland

Cynthia Boek

01 jan 2024 - Januari 2024
Preview foto Beste ouders,

De decembermaand ligt inmiddels achter ons. Wat was het een mooie kerstopvoering van de kinderen van 4b. Margo, Kristina en Isabella hebben zelfs solo gezongen, wat knap!

Nu is het vakantie,wat fijn! Volledig verdiend na al het harde werken.

De maand januari is direct een drukke maand. De Cito's worden deze maand afgenomen.

Met rekenen gaan we verder met de tafels van 2, 5 ( 3 en 4), de getallenlijnen en de begrippen ‘even’ en ‘oneven’. Ook gaan we aan de slag met klokkijken en rekenen met geld. Dingen die ook goed thuis op speelse wijze geoefend kunnen worden.

Het nieuwe thema van taal is ‘Nodig’ en gaat over dingen die onmisbaar zijn. Woorden die daarbij centraal staan zijn onder andere de behoefte, noodzakelijk, nuttig, dierbaar, spoorloos en broodnodig. We gaan verdwenen voorwerpen beschrijven, goede vragen formuleren en overdrijven met taal.

Voor alle doelen per vak verwijs is u graag naar de extra pagina.

Cynthia Boek