Groep 6B

Leerkracht: Fiona Luzac  (ma, do, vr) en Eveline Groen (di, wo)

 

Gym: Dinsdag en vrijdag 

Muziek: Maandag

Wetenschap & techniek: Donderdag

Klassenouders: Maaike Post Uiterweer (moeder van Jolette) en Jaap Sander de Vries (vader van Fleurélie)
AC-ouder: Dely Piët (moeder van Casper von O.)
Luizenpluizers:

BERICHTEN

01 apr 2024 - April 2024
Hallo allemaal,

 

We zijn alweer aangekomen bij het tweede kwartaal van 2024. Het begrip kwartalen is bekend, omdat we daar nu bij rekenen mee bezig zijn. In de maand april worden de kunstzinnige projectweken gehouden bij ons op school. Onderaan deze website kunt u meer lezen over de kunstzinnige projectweken. Op vrijdag 29 april sluiten we het kunstproject af met een tentoonstelling, alle ouders zijn die middag van harte welkom om te komen kijken in onze klas. Daarna kan iedereen gaan genieten van twee weken meivakantie.

Waar zijn we verder de komende tijd mee bezig?

Rekenen
Met rekenen zijn we druk bezig met blok 8.
Toetsdoelen:

  • Berekeningen maken met een kalender en daarbij datumnotaties, kwartalen en weeknummers gebruiken.
  • Het aflezen/ interpreteren van grafieken en lijndiagrammen.
  • Delingen met rest uitrekenen met getallen tot 100.
  • Delingen van meercijferige getallen door een eencijferige getal onder elkaar uitrekenen (staartdeling). 

Spelling
Met spelling zijn we begonnen aan blok 7:

  • In de categorie spelling komen de kilowoorden en garagewoorden aan bod. 
  • In de categorie werkwoordspelling gaan we verder met werkwoorden met stam + t.
  • In de categorie grammatica gaan we werken met telwoorden:
    Kees heeft drie konijnen
  • Op oma haar verjaardagstaart staan tachtig kaarsen.

Taal
Bij Taal zijn we bezig het blok Plankenkoorts af te sluiten en starten we binnenkort met thema Jungle.

Hierbij komt het volgende aan bod:

  • Nieuwe woorden leren rond thema jungle
    Aantekeningen leren maken voor beschrijvingen
  • Ontdekken waar een goede beschrijving aan voldoet
  • Zelf een fantasieverhaal maken
  • Een betoog houden

 

Wereldoriëntatie:

Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Klimaatkenners. De kinderen onderzoeken in dit thema wat het verschil is tussen het weer en klimaat. Ze ontdekken wat de redenen voor de klimaatverandering zijn en zien welke gevolgen deze klimaatverandering voor de aarde kan hebben.  

 

In de vier onderzoekslessen:  

  • Verzamelen de kinderen gegevens over de temperatuur, bewolking, neerslag en wind. Daarmee maken ze een weerbericht.
  • Ontdekken ze het verschil tussen het weer en het klimaat.
  • Onderzoeken ze wat de seizoenen en het weer met elkaar te maken hebben.
  • Ontdekken de kinderen of de zee gevaarlijk is voor Nederland. Peter Kuipers Munneke, weerman bij de NOS.

 

In het eigen onderzoek bedenken de kinderen een kleine oplossing voor de verandering van het weer en/of klimaat. Aan het einde van het thema presenteren ze deze oplossing in het Klimaatjournaal.  

Voor dit thema zoeken we allerlei materialen over het onderwerp ‘weer en klimaat’. Denk aan: thermometers, regenmeters, weerberichten, boeken en artikelen over weer en klimaat. Maar ook spullen die passen bij een bepaald seizoen, zoals zwembroek, schaatsen, wollen muts, etc. We kunnen het gebruiken in de lessen of op een thematafel leggen.

 

Filmrecensie groep 6 

In de groepen 6 gaan de kinderen een filmrecensie presenteren. Het doel is dat de kinderen leren spreken voor de klas. Als de filmrecensie aan alle eisen voldoet, is de beoordeling ruim voldoende. Afhankelijk van de presentatie kan de beoordeling nog naar boven of naar beneden uitvallen.   

Wat is de bedoeling?  

  • Kies een film uit binnen de leeftijdscategorie van je klas.   
  • Bekijk deze film aan de hand van de kijkwijzer.   
  • Schrijf aan de hand van de kijkwijzer een verhaal dat je aan de klas gaat vertellen.  
    Het verhaal duurt ongeveer 5 minuten.   
  • Leer je presentatie uit je hoofd, een spiekbriefje mag altijd.   
  • Maak een digitale presentatie met daarin de filmposter en de trailer van de film.

De trainer laat je aan het einde van de presentatie zien.

 

  1. Wat is de titel?
  2. Wat is het genre?
  3. Voor welke leeftijdscategorie is de film?
  4. Hoelang duurt de film?
  5. Wie zijn de hoofdrolspelers?
  6. Waar speelt het verhaal zich af?
  7. Wanneer speelt het verhaal zich af?
  8. Wat zijn de karaktereigenschappen van de hoofdrolspelers?
  9. Met welke hoofdrolspeler kan jij je identificeren en waarom?
  10. Is het een waargebeurd verhaal of kan het waargebeurd zijn?
  11. Waar gaat de film over? Vertel niet hoe het afloopt, hou het spannend.
  12. Waarom heb je voor deze film gekozen?
  13. Waarom zou je deze film aanraden?

 

Kunstzinnige projectweken
 

Van 2 tot en met 26 april zijn de kunstzinnige projectweken weer! 
Dit jaar staan deze weken in het teken van de kunststijl pointillisme en het werk van Escher. Bij deze kunststijlen zijn veel optische illusies te zien, dit thema komt dan ook aan bod tijdens de aankomende weken.  

 

Pointillisme 
Bij het pointillisme gaat het om de techniek die gebruik maakt van subtiele stippen, die ongemengd worden geplaatst om daarmee een beeld te vormen. Denk hierbij aan werken van Paul Signac, Georges Seurat of van Hollandse bodem onze eigen Vincent van Gogh.  

 

Escher 
De werken van Escher zijn moeilijk onder te brengen in één kunststroming. Je zou zijn werken kunnen beschrijven als abstract, expressionistisch, surrealistisch en mathematisch. Veel van zijn bekende werken bevatten optische illusies of vlakverdelingen. 

 

In de laatste week van de kunstzinnige projectweken sluiten we het project af met een tentoonstelling in de eigen klas die te bezoeken is voor ouders. U wordt hier nog van op de hoogte gebracht via Social Schools.

 
Groetjes, 
Fiona en Eveline


01 mrt 2024 - Maart 2024
Hoi allemaal,

 

Afgelopen maand hebben we hard gewerkt, veel nieuwe dingen geleerd en ons Lapbook afgemaakt.

We hebben alle kinderen gesproken tijdens de kindgesprekken en samen gekeken naar wat beter of anders (of niet) kan. 

Bijna iedereen heeft zijn boekendoos-beurt gehad en wat deed iedereen dat goed!

Heel leuk om te zien!

 

 

In maart staan er een aantal activiteiten op het programma, zoals de Grote Rekendag en de Kangoeroewedstrijd. Op woensdag 27 maart zal de Paasviering zijn. 

 

  

Wat gaan we leren deze maand? 

  

Taal: Spijsvertering 

  

van impressie..... 

- kennismaken met het thema 

- nieuwe woorden leren rond het thema 

- beschrijvingen leren maken van een proefje 

- ontdekken waaraan een goede beschrijving voldoet 

  

......naar expressie 

- zelf een proefje beschrijven 

- zelf oefenen om een proef voor te doen 

  

Spelling: 

  

Spelling: kilowoord met -ieel en -iaal en het routewoord 

Werkwoordspelling: stam+t 

Grammatica: leren schrijven van de komma 

  

Rekenen: 

Doel 1 

Je leert tellen t/m 100.000 met sprongen van 1,10,100,1000 en 10.000 

Je leert getallen tot 100.000 splitsen in en samenstellen met tienduizendtallen, duizendtallen, honderdtallen, tientallen en eenheden 

Je leert getallen tot 100.000 schrijven met cijfers 

Je leert getallen tot 100.000 op volgorde zetten 

Je leert getallen tot 100.000 schattend plaatsen en aflezen op de getallenlijn 

  

Doel 2 

Je leert sommen als 826:9 (met rest) uitrekenen met basisstrategie splitsen 

  

Doel 3 

Je leert de betekenis van kommagetallen bij diverse maten en geld 

Je leert het lezen en schrijven van benoemde en onbenoemde kommagetallen met 1,2 en 3 cijfers achter de komma. 

  

Doel 4 

Je leert de maten kilometer, hectometer, meter, decimeter, centimeter en millimeter omrekenen 

Je leert maten in meter opschrijven met 1 of 2 cijfers achter de komma 

Je leert de omtrek van een figuur berekenen 

 

Met wereldoriëntatie starten we met een nieuw thema: Klimaatkenners. De centrale vraag:

Hoe kan het dat het klimaat verandert??

 

Na een aantal lessen gaan de kinderen in tweetallen een kleine oplossing verzinnen voor de verandering van het weer en/of klimaat.

Deze oplossing zullen zij presenteren in het Klimaatjournaal.

De tweetallen zijn samengesteld middels een namenloterij.

 

 

Met De Vreedzame School starten we deze maand met blok 5: ‘We dragen allemaal een steentje bij’. In dit blok leren we hoe we elkaar kunnen helpen bij het oplossen van conflicten en stimuleren de lessen van dit blok dat leerlingen een actieve bijdrage leveren aan de klas, de school en de wijk. Hierdoor vergroten we de betrokkenheid bij de gemeenschap.


U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:
• Heb jij je wel eens verantwoordelijk gevoeld voor iemand? Wat heb je toen precies gedaan?
• Voor wie in de familie voel jij je verantwoordelijk?
• Kun je ook bedenken voor wie ik me verantwoordelijk voel?
• Hoe draag jij een steentje bij op school? En thuis?
• Kun je uitleggen wat ‘commissies’ op jullie school doen? Wat vind jij daarvan?
• Wat is mediatie? Wat doen mediatoren dan precies?

 

Met vriendelijke groet,

 

Fiona en Eveline