Groep 6A

Leerkrachten: ma di woe vrij Merel le Poole 

U kunt mij per mail bereiken via de volgende link:

Merel le Poole

 

Gym: Dinsdag en vrijdag 

Muziek: Maandag 

Wetenschap & Techniek: Donderdag

Klassenouder: Natascha
AC-ouder: Marijke
Luizenpluizers: Nadia en Iara

BERICHTEN

01 apr 2024 - April 2024

Hallo allemaal,

We zijn alweer aangekomen bij het tweede kwartaal van 2024. Het begrip kwartalen is bekend, omdat we daar nu bij rekenen mee bezig zijn. Het is een drukke maand met de kunstzinnige projectweken en vanaf 29 april hebben we meivakantie. Afgelopen maand was een drukke maand met de afname van de Cito toetsen en de rapporten. Inmiddels zijn de rapportgesprekken ook achter de rug. Het was fijn om iedereen gesproken te hebben.

Waar zijn we de komende tijd in de klas mee bezig?

 

Rekenen
Met rekenen zijn we druk bezig met blok 8.
Toetsdoelen:

- Berekeningen maken met een kalender en daarbij datumnotaties, kwartalen en weeknummers gebruiken.

- Het aflezen/interpeteren van grafieken en lijndiagrammen.

- Delingen met rest uitrekenen met getallen tot 100.

- Delingen van meercijferige getallen door een eencijferige getal onder elkaar uitrekenen (staartdeling). 

 

Spelling
Met spelling zijn we begonnen aan blok 7:

In de categorie spelling komen de kilowoorden en garagewoorden aan bod. 

In de categorie werkwoordspelling gaan we verder met werkwoorden met stam + t.

In de categorie grammatica gaan we werken met telwoorden:
Kees heeft drie konijnen

Op oma haar verjaardagstaart zitten tachtig kaarsen.

Taal
Bij Taal zijn we bezig het blok Plankenkoorts af te sluiten en starten we binnenkort met thema Jungle.

Hierbij komt het volgende aan bod:

- Nieuwe woorden leren rond thema jungle
- Aantekeningen leren maken voor beschrijvingen

- Ontdekken waar een goede beschrijving aan voldoet

- Zelf een fantasieverhaal maken

- Een betoog houden

 

WO:

Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Klimaatkenners. De kinderen onderzoeken in dit thema wat het verschil is tussen weer en klimaat. Ze ontdekken wat de redenen voor de klimaatverandering zijn en zien welke gevolgen deze klimaatverandering voor de aarde kan hebben.  

In de vier onderzoekslessen:  

  • Verzamelen de kinderen gegevens over de temperatuur, bewolking, neerslag en wind. Daarmee maken ze een weerbericht.
  • Ontdekken ze het verschil tussen het weer en het klimaat.
  • Onderzoeken ze wat de seizoenen en het weer met elkaar te maken hebben.
  • Ontdekken de kinderen of de zee gevaarlijk is voor Nederland. Peter Kuipers Munneke, weerman bij de NOS In het eigen onderzoek:
  • Bedenken de kinderen een kleine oplossing voor de verandering van het weer en/of klimaat.

Aan het einde van het thema presenteren ze deze oplossing in het Klimaatjournaal.  

Voor dit thema zoeken we allerlei materialen over het onderwerp ‘weer en klimaat’. Denk aan: thermometers, regenmeters, weerberichten, boeken en artikelen over weer en klimaat. Maar ook spullen die passen bij een bepaald seizoen, zoals zwembroek, schaatsen, wollen muts, etc. We kunnen het gebruiken in de lessen of op een thematafel leggen.

 

 

Filmrecensie groep 6 

In de groepen 6 gaan de kinderen een filmrecensie presenteren. Het doel is dat de kinderen leren spreken voor de klas. Als de filmrecensie aan alle eisen voldoet, is de beoordeling ruim voldoende. Afhankelijk van de presentatie kan de beoordeling nog naar boven of naar beneden uitvallen.   

Wat is de bedoeling?  

  1. Kies een film uit binnen de leeftijdscategorie van je klas.   

  2. Bekijk deze film aan de hand van de kijkwijzer.   

  3. Schrijf aan de hand van de kijkwijzer een verhaal dat je aan de klas gaat vertellen.         Het verhaal duurt ongeveer 5 minuten.   

  4. Leer je presentatie uit je hoofd, een spiekbriefje mag altijd.   

  5. Maak een digitale presentatie met daarin de filmposter en de trailer van de film.         De trailer laat je aan het einde van je presentatie zien. 

Kijkwijzer   

1  

Wat is de  titel?  

2  

Wat is het genre?  

3  

Voor  welke  leeftijdscategorie  is de film?  

4  

Hoe lang  duurt de film?  

5  

Wie zijn de hoofdrolspelers?  

6  

Waar speelt het verhaal zich af?  

7  

Wanneer speelt het verhaal zich af?  

8  

Wat zijn de karaktereigenschappen van de hoofdrolspelers?  

9  

Met welke hoofdrolspeler kan jij je  identificeren  en waarom?  

10  

Is het een waargebeurd verhaal of kan het waargebeurd zijn?  

11  

Waar gaat de film over? Vertel niet hoe het afloopt, hou het spannend.    

12  

Waarom heb je voor deze film gekozen?  

13  

Waarom zou je deze film aanraden?   

   

Kunstzinnige projectweken 

 

Van 2 tot en met 26 april zijn de kunstzinnige projectweken weer! 
Dit jaar staan deze weken in het teken van de kunststijl pointillisme en het werk van Escher. Bij deze kunststijlen zijn veel optische illusies te zien, dit thema komt dan ook aan bod tijdens de aankomende weken.  

Pointillisme 
Bij het pointillisme gaat het om de techniek die gebruik maakt van subtiele stippen, die ongemengd worden geplaatst om daarmee een beeld te vormen. Denk hierbij aan werken van Paul Signac, Georges Seurat of van Hollandse bodem onze eigen Vincent van Gogh.  

 

 

Escher 
De werken van Escher zijn moeilijk onder te brengen in één kunststroming. Je zou zijn werken kunnen beschrijven als abstract, expressionistisch, surrealistisch en mathematisch. Veel van zijn bekende werken bevatten optische illusies of vlakverdelingen. 

 

In de laatste week van de kunstzinnige projectweken sluiten we het project af met een tentoonstelling in de eigen klas die te bezoeken is voor ouders. U wordt hier nog van op de hoogte gebracht.

 


Groetjes, 
Merel en Maaike