Groep 4A

Leerkrachten: Annelies Bennink (ma t/m wo, vr) Patricia Ros(do)

 

Gym: dinsdag en donderdag

 

Klassenouder: Heleen van Beurden (Mick)

AC-ouder: Marijke van der Nagel (Maartje)

Luizenpluizers: Suzanne Tanke (Tygo) en Nadine Veltman (Olli)

BERICHTEN

27 mrt 2020 - thuisonderwijs groep 4a week 3: 30 maart - 3 april
Weekprogramma groep 4a: 30 maart t/m 3 april 

 

Link voor rekenen en Staal (taal en spelling): 

U logt in via: https://thuis.basispoort.nl 
Gebruikersnaam: abennink@statenkwartier.lucasonderwijs.nl 
Wachtwoord: groep4a2020 

Dan volgt een scherm met alle kinderen van 4a. Dit is het scherm dat uw kind zal herkennen, het ziet er net zo uit als op school. Uw kind klikt op zijn/haar eigen naam en voert zijn/haar persoonlijke code in (4 cijfers), net als op school. 

Daarna kan de methode (rekenen of taal) gekozen worden. 

 

Ralfilezers vinden hier hun nieuwe tekst in twee delen: voorkant en achterkant

 

Maandag 

 

Morning Challenge: 

 

Lees de woorden:  

 

matras                 kussen                     kussensloop                matras 

dekbed                laken                        dekbedhoes                knuffel 

 

Neem 8 stukjes papier 

Schrijf op elk papier één van de woorden hierboven. 

Leg alle woorden op de goede plek (bv: het papier met ‘kussen’ op je kussen) 

Klaar? Vraag aan je vader of moeder of oudere zus of broer om het te controleren. 

 

 

Rekenen:  

Deze week gaan we weer aan de slag met super-snel-sommen-maken, een werkboekje om het snel rekenen te oefenen. 

Werkwijze: 

Iedere dag maak je een gedeelte: op maandag dag 1, dinsdag dag 2, enz .  

Je zet de timer op 2 minuten en maakt zo snel als je kan de sommen. Is de tijd voorbij? Dan schrijf je eronder hoeveel sommen jij gemaakt hebt. 

Probeer elke dag meer sommen af te krijgen in dezelfde tijd! 

 

Voor de ouders: u kunt het boekje printen maar uw kind kan de antwoorden ook in een schriftje schrijven. 

 

Vandaag dus ‘Supersnel’ dag 1 

 

Rekenen Pluspunt blok 7 les 1 

Voor deze les heb je een A4-papier nodig waarop je getallenlijnen gaat tekenen met sprongen en een device. 

 

Ga naar het YouTube kanaal en volg de les bij meester Stefan: https://www.youtube.com/watch?v=wvVFvdR7eu8 

Het filmpje heet blok 7 les 1 

 

Je maakt blok 7 les 1: 

  

  • Oefening 1 – oefening 2 en Instapoefening (dit legt de meester uit tijdens het filmpje) 
  • Taak 1 (10 minuten, denk aan blauwe balk) 
  • Eigen taken (20 minuten) 

 

 

Spelling: 

Oefen spelling in Basispoort 

Kies: Staal 

Oefenen spelling (bovenste vak) 

Kies opdrachten spelling 1 en grammatica 1 

 

 

Taal:  

Schrijfopdracht ‘slapen’ dag 1

je hebt daar voor de foto's nodig (alleen kijken, printen is niet nodig)

verder maak je:

Woordzoeker slapen

 

 

Estafette:  

Hardop lezen Vloeiend en Vlot blz 10  en 19 (alleen lezenprinten is niet nodig) 

Estafette Lopers lezen ook:  

Vloeiend en Vlot blz 11 en 12

Vloeiend en Vlot blz 20 en 21

 

Lezen: Estafette leesboek ‘Vriend’ les 1 

Maken: Estafette Vriend werkboek les 1 

 

Belangrijk is dat uw kind het verhaal uit het boek en de oefeningen uit het werkboek hardop leest. 

 

Lezen:  

15 minuten onder de tafel 

1 X 15 minuten op een plek die jij fijn vindt 

 

 

Dinsdag 

 

Morning Challenge: 

 

Tel alle stoelen in jouw huis. Hoeveel zijn het er? Schrijf maar op:    

 

Wij hebben …....  stoelen. 

 

Elke stoel heeft 4 poten. Schrijf maar op: 

 

Wij hebben  …...........  stoelen, dat is  ….......  X 4 =    ….......   poten. 

 

Klopt dat? Tel de poten van de stoelen in jouw huis. 

 

 

 

Rekenen: Supersnel dag 2. (link bij supersnel op maandag)

 

Rekenen Pluspunt blok 7 les 2 

Voor deze les heb je een A4-papier nodig waarop je getallenlijnen gaat tekenen met sprongen en een device. 

 

Ga naar het YouTube kanaal en volg de les bij meester Stefan:  https://www.youtube.com/watch?v=noVrdlBonYg 

Het filmpje heet blok 7 les 2 

 

Je maakt blok 7 les 2: 

  

  • Oefening 1 – oefening 2 en Instapoefening (dit legt de meester uit tijdens het filmpje) 
  • Taak 1 (10 minuten, denk aan blauwe balk) 
  • Eigen taken (20 minuten) 

 

Oefenen tafel van 3, www.tafeldiploma.nl 

Probeer je diploma te halen! 

 

 

Spelling: 

Oefen spelling in Basispoort:  

Kies: Staal 

Oefenen spelling (bovenste vak) 

Kies opdrachten spelling 2 en grammatica 2 

 

 

Taal: 

Schrijfopdracht ‘slapen’ dag 2 

en 

taal slapen werkblad uitdrukkingen: er zijn 12 vragen, geef antwoord op 5 van de vragen. 

 

 

 

Estafette: 

Hardop lezen Vloeiend en Vlot blz 4 (alleen lezen, printen is niet nodig) 

Estafette Lopers lezen ook:  

Vloeiend en Vlot blz 5 en 6

 

Lezen: Estafette leesboek ‘Vriend’ les 2 

Maken: Estafette Vriend werkboek les 2  

 

Belangrijk is dat uw kind het verhaal en de oefeningen uit het schrift hardop leest. 

 

Lezen: 

x 15 minuten voor het raam 

1 X 15 minuten ergens anders 

 

 

Woensdag 

 

Morning Challenge: 

 

Wat voor soort bedden heb jij thuis? Voor wie?  Maak een lijstje van alle bedden. Schrijf maar op: 

 

Bed 1 is van mij, het is een  …......................................   

Bed 2 is van  …................................., het is een  ….......................... 

Bed 3 is  

 

 

Rekenen:  Supersnel dag 3 

 

Rekenen Pluspunt blok 7 les 3 

Voor deze les heb je een A4-papier nodig waarop je getallenlijnen gaat tekenen met sprongen en een device. 

 

Ga naar het YouTube kanaal en volg de les bij meester Stefan:  https://www.youtube.com/watch?v=U2PzJsm4XDc 

Het filmpje heet blok 7 les 3 

 

Je maakt blok 7 les 3: 

  

  • Oefening 1 – oefening 2 en Instapoefening (dit legt de meester uit tijdens het filmpje) 
  • Taak 1 (10 minuten, denk aan blauwe balk) 
  • Eigen taken (20 minuten) 

 

 

 

Oefen de digitale klokken op:  

https://www.digipuzzle.net/minigames/telltime/telltime_eduspel.htm 

Eerst hele uren  

Instellen op: Hele uren;  12 uur ;  Digitaal ; Makkelijk  

Lukt het?  

Dan i.p.v. ‘makkelijk’ instellen op ‘normaal’ 

Lukt het? 

Dan instellen op: halve uren ; 12 uur; digitaal ;  makkelijk. 

 

  

 

Spelling:       

Open de categoriekaart spelling 

Bedenk bij elke categorie twee woorden en schrijf die in je schrift. 

         

Taal: 

Schrijfopdracht ‘slapen’ dag 3 

en 

Maak zelf een woordzoeker met woorden die over slapen gaan. Je mag spieken in alle documenten om meer woorden te vinden! 

 

 

BegrLezen:        

Leeslink les blok 1 week 6 les 1 

 

Lezen:  

1 x 15 in je bed 

1 X 15 minuten ergens anders 

 

Donderdag 

 

Morning Challenge: 

 

Spring met sprongen van 3 op de getallenlijn. Vul de getallen in die weg zijn: 

 

0 – 3 – 6  - …......................................................................................36 

 

 

 

Let op!  

Nog een keer: spring met sprongen van 3 op de getallenlijn we beginnen bij 2!  

Vul de getallen in die weg zijn: 

 

2 – 5 – 8 -  …........................................................................................ 29 

 

 

Let op!  

Nog een keer: spring met sprongen van 3 op de getallenlijn we beginnen bij 14!  

Vul de getallen in die weg zijn:  

 

14 – 17 – 20 -  …........................................................................................ 44 

 

 

Rekenen:  Supersnel dag 4 

 

Rekenen Pluspunt blok 7 les 4 

Voor deze les heb je een device nodig. 

Ga naar het YouTube kanaal van meester Stefan en volg de les. Het filmpje heet blok 7 les 4https://www.youtube.com/watch?v=M4sRCBvCiv4 

Je maakt blok 7 les 4: 

  

Oefening 1 – oefening 2 en instapoefening 

Taak 4 (10 minuten, denk aan blauwe balk) 

Eigen taken (20 minuten) 

 

 

Oefenen tafel van 1,2,3, 4 en 5www.tafeldiploma.nl  

Ben jij inmiddels in het bezit van een tafeldiploma van de tafel van 3?  

Ga dan verder met de tafel van 4,5,6,7,8 en 9. Hoe meer je er kent, des te beter! 

  

  

Spelling:              

Oefen spelling in Basispoort:  

Kies: Staal 

Oefenen spelling (bovenste vak) 

Kies opdrachten spelling 3 en grammatica 3 

 

 

Taal: 

Schrijfopdracht ‘slapen’ dag 4

 je hebt daarvoor maar één van de foto's nodig (zie maandag)

 

Estafette:            

Hardop lezen Vloeiend en Vlot blz 1 en 10 (alleen lezen, printen is niet nodig) 

Estafette Lopers lezen ook:  

Vloeiend en Vlot blz 11 en 12 

 

Lezen: Estafette leesboek ‘Vriend’ les 3 

Maken: Estafette Vriend werkboek les 3 

 

Belangrijk is dat uw kind het verhaal uit het boek en de oefeningen uit het werkboek hardop leest. 

 

 

Lezen:  

1 x 15 minuten op de grond 

1 X 15 minuten buiten met je jas aan 

 

 

Vrijdag 

 

Morning Challenge: 

 

Vouw een happertje van een vierkant stuk papier. Zet de tafel van 3 erin en oefen! 

 

 

Rekenen    Supersnel dag 5 

 

Rekenen Pluspunt blok 7 les 5 

Voor deze les heb je een device nodig. 

Ga naar het YouTube kanaal van meester Stefan en volg de les

 

Spelling              

Oefen spelling in Basispoort:  

Kies: Staal 

Oefenen spelling (bovenste vak) 

Kies opdrachten spelling 4 en grammatica 4 

 

 

Taal: 

Schrijf het gedicht ‘Slaap als een reus’ zonder fouten over. 

Schrijf ook de naam van de dichter zonder fouten over. 

Controleer je werk. 

 

Hoe zou dat er uit zien (slaap als een reus van een roos)? 

Maak er een hele mooie tekening bij. 

 

 

Estafette: 

Toepassingsles 9 

 

 

Lezen  

1 x 15 met je voeten van de vloer 

1 X 15 op een plekje dat jij fijn vindt 

 

 

 

 


20 mrt 2020 - thuisonderwijs groep 4A week 2
huiswerkgroep4A 23-27 maart

 

Spelling

 

maandag

en document spelling woorden blok 6 week 1 les 1

 

dinsdag

 

woensdag 

en document spelling zelfstandig naamwoord

donderdag

en document spelling oefenen donderdag 26 maart

vrijdag alleen een dictee

 

De lessen worden deels digitaal gegeven. Bekijk ons Youtube kanaal voor instructievideo's  

 

Estafette

maandag Vloeiend en vlot blz 1 en 2

              les 19

 

woensdag  les 21 en 22

                Vloeiend en Vlot blz 1 en 2 (link bij maandag)

donderdag  les 23

                les 23 werkboek

                  Vloeiend en Vlot blz 4

                  Estafette Lopers: ook Vloeiend en Vlot blz 5 en 6

vrijdag  Vloeiend en Vlot blz 19

             Les 24

             les 24 werkboek

             Estafette Lopers: ook Vloeiend en Vlot blz 20 en 21

 

Leeslink

Dinsdag

 en voor de kinderen die Estafette lopers zijn ook: blz 16 Vloeiend en Vlot

 

Taal

maandag    les 6 taalboek

                 les 6 werkboek

dinsdag      les 7 taalboek

                les 7 werkboek

woensdag  les 8 taalboek

                les 8 werkboek

donderdag  les 9 werkboek

vrijdag      les 10 werkboek

                 les 10 werkblad

 

Rekenen

Zie huiswerkdocument bovenaan de pagina of in Social Schools

 

Extra boekje voor rekenen (rekentijger)?

Werk je in de klas uit een extra boekje voor rekenen? Dan herb je daar via Social Schools een berichtje over gekregen. In die brief staat ook wat je deze week kan maken. Je vindt het boekje hier.

 

Extra boekje voor spelling

Werk je in de klas uit een extra boekje voor spelling? Dan heb je daar via Social School een berichtje over gekregen. Je mag deze week deze bladzijdes maken.

 

Extra boekje voor taal?

Werk je in de klas uit een plusboekje voor taal? Dan heb je daar een berichtje over gekregen via Social Schools. Je ziet in het huiswerkdocument bovenaan de pagina welke bladzijdes je per dag uit Pluswerk voor taal

mag maken.

 

Denkwerk

Werk je op school tijdens de Estafette-lessen uit een Denkwerk-boekje? Dan heb je daar via Social Schools een berichtje over gekregen. Je maakt dan per dag dat er Estafette op het programma staat 1 blz uit het boekje Denkwerk.

 

Extra lezen voor thuis!

Lees je thuis en/of op school RALFI-teksten? Dan heb je daar via Social School een berichtje over gekregen. Je vindt de tekst voor deze week hier

 

 

Graag ook oefenen met de tafel van 3 via www.tafeldiploma.nl

Laat uw kind de tafel van 3 meermaals opschrijven. Vraag gericht naar de tafelsommen, graag ook door elkaar. De kracht van de herhaling is hier van belang.

Ook deze website is interessant om tafels te oefenen: www.schooltv.nl/programma/fruit-op-tafel

 

Via thuis.basispoort.nl kunt u ook gebruik maken van Rekentuin. Mocht uw kind de toegangscode kwijt zijn? Laat het ons weten.

 

Op de website van meester Jeroen en meester Martijn vindt u instructiefilmpjes met m.b.t. Staal spelling. Alle spellingcategorieen komen aan de orde. Klik hier voor de website.

 

 

 


01 mrt 2020 - maart
Preview foto Beste ouders en verzorgers,

 

We hopen dat iedereen heerlijk heeft genoten van deze voorjaarsvakantie. De kinderen hebben de afgelopen periode hard gewerkt en iedereen heeft zijn best gedaan. Vlak voor de voorjaarsvakantie hebben de groepen 4 nog een leuk uitstapje gemaakt naar het Museon en hebben ze een les gehad over "Laat je tanden zien". Ja en dan sta je soms oog in oog tegenover wilde dieren die in ons koude kikkerlandje niet eens voorkomen. 

 

De kinderen hebben allemaal een rapport meegekregen met een begeleidende brief voor uitleg van de scores. Vergeet niet de inschrijving van het ontwikkelingsgesprek.

 

Uitstapje

Nu gaan we weer met frisse moed en met wat meer rust op dinsdag 3 maart beginnen. Wil iedereen a.u.b. het rapport weer na de vakantie weer meegeven aan uw kind? Dank u wel.

Dinsdag 3 maart heeft groep 4a een uitstapje naar het Kunstmuseum. De les start aldaar om 9.15 uur en eindigt om 10.30 uur.

 

Hieronder vindt u de doelen van de verschillende vakken.

 

Begrijpend lezen

We werken met de methode Leeslink en in groep 4 zijn we bezig om de teksten a.d.h.v. een aantal stappen de teksten te begrijpen en te verwerken. Veel nieuwe woorden komen daarbij aan de orde en het uitbreiden van je woordenschat kan een rol spelen tot succes.

We werken met de volgende leesstrategieën:
Doelen bepalen
Voorspellen

Voorkennis ophalen

Herstellen

Vragen stellen

Visualiseren

Samenvatten

 

 

Rekendoelen blok 6 

Doel 1 

Het kind kan optellen t/m 100 met de basisstrategie: rijgen en herkent de ‘makkelijke’ optelsommen waarbij de eenheden niet over het tiental gaan. 

 

Doel 2: 

Het kind kent de strategieën: 1 × meer en 1 × minder. 

Page Break 

Doel 3: 

Het kind kent de strategie: halveren en herhaalt de strategieën: 1 × meer en 1 × minder. 

 

Doel 4: 

Het kind kan bij een getekend blokkenbouwsel de juiste gedraaide plattegrond vinden. 

 

Staal Spelling blok 5:

  • Klankgroepenwoord

Stap 1: verdelen in klangroepen

Stap 2: bepalen van de laatste klank

Stap 3: bepalen van de groep

Stap 4: bepalen wat je moet doen

  • Ei-plaat, de woorden op de ei-plaat worden uitgebreid. Naast de woorden die in de rap voorkomen staan er nog meer woorden op de plaat: aardbei, afscheid, beitel, eikel, eiland, fontein, keizer, leider, meisje, pleister, reiger, scheiding, scheidsrechter, steiger. Daarnaast zijn er ei-woorden die niet op de plaat te zien zijn, maar die wel bij de ei-plaat horen.
  • Achtervoegsel

Achtervoegsel –ig: ik hoor -ug, maar ik schrijf -ig.

Achtervoegsel –lijk. Ik hoor -luk, maar ik schrijf -lijk.

  • Langermaakwoord van het eind-b-rijtje, het langermaakwoord wordt uitgebreid met de eind-b. (Langermaakwoord van het eind-b-rijtje, dus langer maken. Ik hoor dat ik b moet schrijven.
    Rijtje: eb, heb, web, drab, krab, slab, kwab, rib, schub, schrob, Bob, Job, Rob
  • Afbouwen klankgroepenkaart
    Vanaf blok 5 leren de kinderen het klankgroepenwoord te verwoorden met de verkorte klankgroepenkaart. De letters zijn hierop niet meer zichtbaar. De kinderen denken ‘in hun hoofd’ aan de klanken en bepalen de juiste groep.

Grammatica

  • Hoofdletter, de hoofdletter staat aan het begin van de zin. Het eerste woord van de zin schrijf je met een hoofdletter. Hoofdletters schrijf je ook bij namen.

 

Herhaling van voorgaande weken:

Spellingsonderdelen/categorieën:

  • Hakwoord (Ik schrijf het woord zoals ik het hoor)
  • Speciaal hakwoord (Daar mag geen u tussen)
  • De ei-plaat en de au-plaat. (Staat op de ei-plaat, dus korte ei. Staat op de au-plaat dus atje-au)
  • Zingwoord (Net als bij ding-dong)
  • Luchtwoord (Korte klank + cht met de ch van lucht. Behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt)
  • Plankwoord (daar mag geen g tussen)
  • Eer-oor-eur-woord (ik schrijf ee, oo, eu)
  • Aai-ooi-oei-woord (ik hoor de j, maar ik schrijf de i)
  • Eeuw-ieuw-woord (Ik dank aan de u)
  • Langermaakwoord (Ik hoor een t aan het eind, dus langer maken. Ik hoor of ik d of t moet schrijven)
  • Voorvoegsel (Ik hoor de u, maar ik schrijf e)
  • Samenstelling (een woord dat uit twee of meer woorden bestaat. De woorden betekenen los van elkaar ook iets)
  • Verkleinwoord (Grondwoord is … Dat is een (categorie plus regel). Dan …. (-je/-tje/-pje) erachter. Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.)
  • Woord van het uw-rijtje (Woord van het uw-rtje. Ik hoor de uu, maar ik schrijf de u.)
    Er is een groep woorden die anders geschreven moet worden dan zoals je het woord hoort. Bij –uw hoor je een lange klank, maar je moet een korte klank opschrijven. Dit is een inprentrijtje. Wanneer deze woorden langer gemaakt worden zijn het klankgroepenwoorden.
    Het inprentrijtje is: uw, duw, ruw, schuw, sluw, schaduw, waarschuw, zenuw, zwaluw.
  • Luchtwoord van het versje
    Het luchtwoord wordt uitgebreid met de woorden met ch. Om woorden zonder t maar mét ch te onthouden is er een versje:

Sippe Simon heeft weer pech.
Ach,
het is zo’n lekker joch.
Draait zich om en ,och, niet huilen.
Sippe Simon, lach nou toch.

 

 

Grammatica:

  • Werkwoord (Het werkwoord zegt wat een mens, dier of ding doet of wat er gebeurt.) (Het is een werkwoord, dus niet langermaken. Ik schrijf t.)