Groep 3B

Leerkracht: Saskia Custers (ma en vr) en Kiki Schaap (di, woe en do)

Gym: Woensdag en vrijdag

Muziek: Maandag

Wetenschap & Techniek: Donderdag

Klassenouder
AC-ouders:
Luizenpluizers

01 apr 2024 - April

Hallo allemaal

We zijn alweer aangekomen in april. De laatste maand met de "r" in de maand, dus hopelijk breekt er weer een tijd aan van heerlijk lenteweer!

We hebben een maand achter de rug waarin we gesprekken met u gevoerd hebben over uw kind. Fijn om u weer even gezien en gesproken te hebben.

In de komende maand gaan we weer aan de slag met nieuwe kernen en blokken met taal en rekenen. Hieronder hebben we voor u weer een overzichtje van wat er zoal behandeld wordt.

Taal

De nieuwe woordtypen in kern 10 zijn:

• woorden van één lettergreep die eindigen op -eeuw, -ieuw of -uw, zoals: leeuw, nieuw en duw;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op vier medeklinkers, zoals: herfst en sterkst;
  • woorden van twee lettergrepen waarvan de eerste lettergreep een open lettergreep is, zoals: bomen;
  • woorden van twee lettergrepen die beginnen met twee of drie medeklinkers en waarvan de eerste lettergreep een open lettergreep is, zoals: knopen en strepen;
  • woorden van een of twee lettergrepen met in het midden van het woord -ng-, -nk-, -ch- of -aai-, -ooi-, -oei-, zoals: langzaam en zwaaien;
  • woorden van een of twee lettergrepen met in het midden van het woord -eeuw-, -ieuw- of -uw-, zoals: leeuwen en ruwe.

Spelling

We herhalen de woordtypen die in de vorige kernen werden geoefend met spelling, zodat ze aan het eind van de kern worden beheerst.

Verder oefenen we met één nieuwe spellingcategorie, namelijk woorden van één lettergreep die beginnen met twee of drie letters en eindigen op twee medeklinkers met een tussenklank (kleefletter), zoals: dwerg en sterk.

Woorden van twee lettergrepen met met -aai, -ooi, -oei of een open lettergreep leren de kinderen wel lezen, maar deze spellingcategorieën horen niet bij de spellingstof van groep 3.

Begrijpend lezen

Sinds kern 7 besteden we met regelmaat aandacht aan begrijpend lezen. In deze kern oefenen we onder andere met gatenteksten: korte teksten van vier zinnen waarin in twee zinnen een woord ontbreekt. De kinderen maken de tekst af door het juiste woord te kiezen uit een aantal woorden

Rekenen

Toetsdoelen blok 8: