Groep 3B

Leerkracht: Marjolein van Kooten (ma,di,do,vr) en Tsipora Tsipora Francl (wo) 

 

Gym: Woensdag en vrijdag 

Muziek: Maandag 

 

Klassenouder

AC-ouder

Luizenpluizers: 

BERICHTEN

01 dec 2020 - December
Beste ouders/verzorgers van groep 3b, 

 

Wat een spannende tijd is het weer. Sinterklaas is in het land en het is bijna pakjesavond. Nog een paar weken en dan is het ook al weer vakantie. We hebben al heel veel geleerd in groep 3 en de laatste paar weken van dit jaar gaan we ook nog hard aan het werk. Wat gaan we allemaal doen?

 

Taal

We zijn alweer bij kern 5 van Veilig leren lezen aanbeland! Tot en met kern 4 hebben de kinderen al 24 letters geleerd. Nog maar 10 letters te gaan! En de kinderen die met zon-materialen werken, leren woorden lezen waarin steeds meer ‘moeilijkheden’ worden gecombineerd!

 

Thema kern 5: Mag dat wel?

De hoofdrol in het verhaal van deze kern, ‘Dan ken jij Krisje Kolen niet!’, is voor Krisje Kolen. Krisje Kolen houdt ervan als alles keurig netjes is; er staat zelfs geen grassprietje verkeerd op zijn gazon. Dat probeert hij ook zo te houden met allerlei borden waarop staat wat allemaal niet mag rond zijn huis. Dit verhaal is een aanleiding om te praten over regels. Wat mag wel, wat mag niet, wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt? Woorden als ‘de boef’, ‘de boete’, ‘de regel’ en ‘het uniform’ komen hierbij aan bod.

 

Letters en woorden lezen in kern 5

De nieuwe letters in kern 5 zijn: eu, ie, l, ou en uu. Voor veel kinderen zijn de ‘eu’, ‘ie’ en ‘ou’ nog best lastig. We besteden daarom veel aandacht aan die letters en herhalen ze iedere dag.

 

Rekenen

In blok 4 leren we de volgende dingen

 

We leren hoeveelheden tot en met 10 opzetten en aflezen op de bovenste rij van het rekenrek.

Je leert de dubbelen tot en met dubbel 5 aflezen

 

Je leert + 1, +2, -1 en -2 sommen en dubbelsommen herkennen.

Je weet het antwoord zonder te tellen.

Je leert een verhaal bij deze sommen.

 

Je leert de splitsing van 10.

Je leert aanvullen tot en met 10 met de splitsing van 10.

Je weet het antwoord zonder te tellen.

 

Je leert bedragen tot en met 10 euro herkennen en samenstellen

Je leert bedragen tot en met 10 euro samenstellen met zo min mogelijk munten en biljetten.

 

 

Mocht u vragen hebben, dan kunt u altijd even een mailtje sturen of een afspraak maken met één van ons.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tsipora en Marjolein

 


01 nov 2020 - November
 

Beste ouders/verzorgers van groep 3b,

 

Wat hebben we de afgelopen weken al veel geleerd! We kunnen al heel veel woordjes lezen en werken iedere dag heel hard. Oefent u thuis ook? 

 

De komende weken gaan we met de volgende doelen aan de slag:

 

Veilig leren lezen

 

Thema kern 3: Hoe voel jij je?

Dit keer vertelt opa aan Kim het verhaal over een keizer die voor elk pijntje of vlekje een dokter laat komen; hij heeft dan ook duizend dokters. Het thema van deze kern is: ‘Hoe voel jij je?’ en gaat over ziek zijn en weer beter worden. In deze kern leren kinderen onder andere de betekenis van woorden rond ziek zijn, je lijf en gevoelens.

 

Letters en woorden lezen in kern 3

De nieuwe letters in kern 3 zijn: d, oe, z, ij, h. In de brief bij kern 2 stond dat kinderen de d soms met de b verwisselen en dat we daarvoor een gebaar hebben aangeleerd (eerst het been (stokje) dan de bal (rondje). Bij de d zit het bolletje aan de andere kant. Hiervoor leren we geen apart gebaar aan.

De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee. Het kunnen lezen en maken van woorden als spaak en kaart zijn nog geen doel, maar de kinderen krijgen wel de gelegenheid om aan deze woorden te ‘snuffelen’ en te proberen of ze deze woorden kunnen lezen en maken.

 

De kinderen die werken met zon-materialen leren de volgende woordtypen lezen:

  • eenlettergrepige woorden die beginnen met ‘sch’, zoals: schoen, schuilt;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘ng’: ring, slang;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘nk’: bank, klank;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘d’: koud, hard;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘b’: web, krab;
  • eenlettergrepige woorden met een lettercluster vooraan én achteraan: dwerg, klant, blond.

 

Toetsen na kern 3

Na kern 3 vindt een belangrijk toetsmoment plaats. We toetsen zoals gewoonlijk hoe goed en vlot uw kind al woordjes kan lezen. Deze keer observeren we voor het eerst ook het leesgedrag bij het lezen van een korte tekst. Ook nemen we een spellingtoets af en een letterdictee (fonemendictee).

 

Reageer altijd positief op het voorlezen van uw kind, ook wanneer niet alle woordjes vlot of goed zijn gelezen. Geef aan dat u ziet dat uw kind zijn best doet en probeer fouten door uw kind zelf te laten corrigeren. Prijs uw kind ook als het een fout goed corrigeert.

Samen met uw kind thuis oefenen met lezen? Kijk dan eens op www.zwijsen.nl/thuisoefenen. Daar vindt u spelletjes die 100 % aansluiten bij Veilig leren lezen. 


Rekenen

We zijn blok 2 aan het afronden. We herhalen de onderdelen die we nog moeilijk vinden (turven en tellen in groepjes van 5) en starten bijna met blok 3.

 

Aan het einde van blok 3:

- kunnen wij  getallen t/m 30 op volgorde zetten

- kunnen wij een bij een verhaal een som bedenken

- kunnen wij de splitsingen van 8 en 9 toepassen en weet ik het antwoord zonder te tellen

- kunnen wij de wijzers van de klok aflezen en plaatsen bij halve uren

 

Mocht u vragen hebben dan horen wij dit graag!

 

Met vriendelijke groet,

 

Tsipora en Marjolein