Groep 2B

LeerkrachtenRomina Trombini (ma) en Melanie de Regt (di t/m vr)

 

Gym: woensdag en vrijdag

 

Klassenouder: Patrick Dijkman (Jay)

AC-ouder: Daniëlle van der Vaart (Juliette)

Luizenpluizers: Mandy Meijer (Isabella) en Petra Guijt (Ties)

 

BERICHTEN

01 okt 2019 - Oktober
Preview foto Beste ouders,

 

Brrr … het wordt koud. De wind waait en de blaadjes vallen van de bomen. De herfst is begonnen!

In de groep werken we met het anker Herfst van Schatkist. We leren over de herfst, het vallen van de bladeren, kastanjes en eikels. We praten over het bijzondere weer in de herfst: de wind en de regen!

 

Wat beleven we met Pompom?

Pompom vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft hij het koud en vindt hij er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Pompom zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen.

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem is geschrokken en heeft zich in een jaszak verstopt. Hij vertelt ons zijn spannende avontuur. Zoem heeft samen met Loeloe een brand gezien! Grote kinderen hebben een kampvuur gemaakt en er is een grote boom in brand gevlogen. Gelukkig heeft brandweerman Sam het vuur geblust. Zoem hoorde dat de slang een geluid maakte bij het blussen: /ssss/. We doen dit allemaal na. De /s/ voel je heel zachtjes bij je mond en lippen. Je tong is verstopt achter je tanden. Je hoort ook /s/ in Sam! Sam is een held en is daarom het nieuwe vriendje van Zoem.

 

Wat doen we in de groep?

  • We praten over de herfst, wat we ervan vinden en wat we buiten allemaal kunnen doen. De herfst is eigenlijk heel erg leuk met alle bladeren buiten! Dat vertellen we aan Pompom.
  • We bekijken welke kleding bij de herfst hoort en waarom. We praten over de kleding die de kinderen aan hebben. Waarom heb je deze kleren gekozen? Is het koud of is het warm vandaag?
  • We ontdekken wat de thermometer laat zien als je hem in een glas koud water of in een glas warm water houdt. We leren dat je op de thermometer kunt aflezen of het buiten warm of koud is.
  • We maken een herfstwandeling in Clingendael en verzamelen allerlei herfstschatten.
  • We onderzoeken manieren waarop voorwerpen vallen en de grond raken. Net als alle herfstzaden, zoals eikels en kastanjes, die uit de bomen vallen. We ontdekken dat sommige herfstzaden of voorwerpen snel vallen en andere langzaam vallen. Hoe komt dat? Wij zoeken het uit!

    Ankerthema: Herfst in oma’s straat
    We ontdekken hoe herfstbladeren en -zaden vallen en de grond raken. Een esdoornvruchtje dwarrelt heel zachtjes naar beneden maar een kastanje valt snel en stuitert op de grond. We experimenteren met allerlei voorwerpen en kijken wat er gebeurt als ze naar beneden vallen. Zo proberen we erachter te komen wat er op Pompoms hoofd is gevallen. 

    Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

    Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

     

    Samen praten

    • In de herfst vallen de bladeren van de bomen en liggen ze op de grond. De bladeren kunnen glad zijn. Oma is bang om te vallen in de herfst. Zijn er bij jullie in de buurt mensen die last kunnen hebben van de bladeren die op de grond liggen? Kunnen jullie daar samen iets aan doen? Bespreek dit met uw kind.

    Samen doen

    • Speel samen spelletjes met herfstbladeren. Hark de bladeren op een hoop. Kun je je erachter verstoppen? Kun je je er ook ‘in’ verstoppen? En wat gebeurt er als je erdoorheen fietst? Kun je de bladeren omhooggooien en naar beneden later dwarrelen? En als je op een stoel gaat staan, wat gebeurt er dan? De bladeren vallen dan van héél hoog naar beneden. Wat is het verschil als je een eikel, walnoot of kastanje laat vallen?
    • Kijk samen naar het weerbericht. Bijvoorbeeld na het jeugdjournaal. Wat wordt er verteld over het weer? Wat betekent dat voor de kleding die jullie morgen aandoen?

     

    Van thuis naar school

    Maak samen een herfstwandeling. Neem bijvoorbeeld een verrekijker en een vergrootglas mee. Met een spiegeltje kun je onder een paddenstoel kijken. Met een touw kun je de omtrek van een boom meten. Er zijn dunne en dikke bomen! Er is veel moois te vinden: eikels, kastanjes, bladeren, dennenappels en hazelnoten. Geef uw kind een tas mee en laat hem of haar herfstschatten verzamelen. Wanneer u weer thuis bent, maakt u samen met uw kind iets moois van de herfstspullen. Dit kan een kijkdoos zijn, een geschilderde dennenappel, maar ook een spin van een kastanje met satéprikkers erin als pootjes of een egeltje van klei met esdoornvruchtjes. We vinden het leuk om jullie herfstknutsel in de klas te zien. Laat uw kind het knutselwerkje meenemen naar school.


    Vriendelijke groeten,

    Melanie en Romina