Groep 2B

Leerkracht: Melanie de Regt (di t/m vr) en Cynthia Boek (ma) 

Gym: Woensdag en vrijdag

Muziek: Dinsdag 

Klassenouders: Marlouke (moeder Nina Vellinga) en Carianne (moeder Rein te Slaa) 
AC-ouder: Ingeborg (moeder Bobbie van Abbema)
Luizenpluizers: Tamara (moeder Thibor Weerdesteijn) en Maaike (moeder Gijs Derks)

BERICHTEN

01 feb 2023 - Februari

Beste ouders,

 

De komende periode werken we in de groep met het anker Communicatie van Schatkist.

Tijdens dit thema is poes Snoes vermist! Om haar snel terug te vinden, zoeken de kinderen naar verschillende manieren om aan iedereen te laten weten dat Snoes zoek is: door rond te vragen, te bellen of bijvoorbeeld het internet te gebruiken. Hopelijk komt ze zo snel weer terug!

 

Wat doen we nog meer in de groep?

  • De kinderen onderzoeken hoe je iemand iets kunt vertellen zonder woorden te gebruiken. Bijvoorbeeld door gebaren te gebruiken voor als je ‘Wees eens stil’ wilt zeggen, ‘Ja’ of ‘Nee’, ‘Kom maar hier!’, ‘Goed zo!’, ‘Ik moet plassen’ of ‘Ik ben moe’. Gebruikt u thuis andere gebaren? Laat uw kind dit op school vertellen of maak er een foto van zodat we er in de klas over kunnen praten en het kunnen uitproberen!
  • De kinderen onderzoeken ook hoe je posters het beste kunt verspreiden, bijvoorbeeld door ze op te hangen of in brievenbussen in de buurt te stoppen.
  • De kinderen leren hoe je iemand kunt bellen en hoe je een telefoongesprek voert. Dus zeggen met wie je spreekt, gedag zeggen, etc.
  • De kinderen onderzoeken en leren ook hoe je aan iemand een belangrijk bericht kunt overbrengen wanneer die persoon bijvoorbeeld een andere taal spreekt, doof of blind is.

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem roept zijn vriendje Guus door te fluiten. Maar Guus komt niet. Zou hij het wel horen? Met de kinderen oefent Zoem /uu/. Horen de kinderen wanneer Zoem /uu/ zegt? Daarna roepen de kinderen Guus. Ze ontdekken dat je in Guus ook /uu/ hoort. De kinderen kijken in de spiegel wat er gebeurt met hun mond als ze /uu/ zeggen. Je voelt hoe je lippen een beetje een rondje maken en dat je tong zachtjes tegen je onderste tanden duwt. Je hebt veel tijd om te voelen want /uu/ is een lange klank. Zou Guus nog komen?

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

Samen praten

Praat samen in gebaren. Spreek af dat jullie dit bijvoorbeeld tijdens het eten doen. Kunnen jullie een gesprek voeren zonder te praten? Jullie worden vast creatief als je geen woorden mag gebruiken. Praat er daarna over met uw kind. Hebben jullie elkaar écht begrepen? Wanneer wel en wanneer niet?

 

Samen doen

Laat uw kind een route voor u of een broertje, zusje, vriendje of vriendinnetje uitzetten. Bijvoorbeeld door de tuin of van huis naar de speeltuin. Uw kind bedenkt welke manieren hiervoor zijn, zoals een spoor van steentjes maken of pijlen zetten.

 

Van thuis naar school

Laat uw kind een poster maken op een vel A4-papier over iets wat denkbeeldig vermist is. Denk bijvoorbeeld aan een huisdier, een belangrijke knuffel van uw kind of favoriet speelgoed. Uw kind tekent het dier of voorwerp of u maakt er een foto van. Wat moet er op de poster staan? Uw kind maakt de poster compleet en mag hem dan meenemen naar school.

 

 

Vriendelijke groeten,

Cynthia en Melanie