Groep 1B

Leerkrachten: Ilona Bakker (ma t/m vr) 

 

Gym: Maandag en woensdag
Muziek: Dinsdag

Klassenouder: Susanne Tanke (Julie) en Tamara Vos (Nina)

AC-ouder: Erica Pieterse (Ella)

Luizenpluizer: Trena Cormier (Milo) en Annet Pellikaan (Flip)

BERICHTEN

01 dec 2019 - December
Preview foto Beste ouders/verzorgers,

De Sint is inmiddels een paar weken in het land en voordat we het weten is het alweer pakjesavond! In de klas en op school zijn we natuurlijk druk bezig met het thema Sinterklaas. De hele school is versierd en de klas ziet er ook gezellig uit voor 5 december.
De kinderen zijn op 5 december om 12:00 uur vrij en worden op 6 december om 09.30 uur op school verwacht. De deuren gaan open om 9.20 uur (een uur later dan normaal). 

Alle kinderen hebben een Sinterklaashandje gemaakt, waarbij ze hebben geleerd te vouwen over een rechte lijn. En hebben ze een huisje gemaakt van een melkpak. Voor de viering op 5 december hebben ze een pietenmuts gemaakt.

Wij hebben de letter 'S' van Sinterklaas geleerd. Ook hebben wij veel tel- en rekenactiviteiten gedaan met kruidnoten en snoepgoed, gerijmd en Sinterklaas boekjes gelezen. Wij hebben natuurlijk ook heel vaak gezellig Sinterklaasliedjes geluisterd en gezongen!

Wij wensen jullie alvast een gezellige pakjesavond!
Na Sinterklaas starten wij direct met het thema Kerst. Binnen dit thema zullen wij weer een hoop activiteiten doen. Zo zullen wij o.a. een mooie kerstengel verven en hebben wij kerstviering (donderdag 19/12) op school, de kinderen zijn die dag om 12.00 uur vrij. Natuurlijk mag het kerstdiner niet ontbreken. Meer informatie over de kerstviering ontvangen jullie nog. Op vrijdag 20/12 is er een studiedag, waarbij de kinderen vrij zijn en aansluitend de kerstvakantie start. 

De feestdagen zijn voor velen een moment om even stil te staan bij de mensen die hen dierbaar zijn. Een uitgelezen moment om iemand te verrassen met iets persoonlijks.

De Vreedzame School

Tot aan de kerstvakantie werken we aan het derde thema van de Vreedzame school: wij hebben oor voor elkaar. In dit blok werken we aan de manier waarop we met elkaar praten.

U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:

- Wat heb je vandaag gedaan op school? Wat vond je leuk om te doen?

- Kun je voordoen hoe je goed luistert naar elkaar?

- Wil je mij iets vertellen, terwijl ik luister en daarna een vraag stel?
- Hoe kun je iets ‘vertellen’ zonder je stem te gebruiken, bijvoorbeeld met je gezicht, armen, handen? Laat zien dat je iets leuk vindt en niet leuk vindt.
- Welke afspraken hebben jullie in de klas over samen praten? Wat doe je als je iets wil vertellen?
- Wat hebben Aap en Tijger geleerd over samen praten?
- Hoe kunnen we samen kiezen wat we vandaag gaan doen?

Wist u dat?
- Wij al luizenpluizers, AC-ouders en contactouders hebben? Luizenpluizers zijn; Annet (Flip) en Trena (Milo). AC-ouder is Erica (Ella) en contactouders zijn; Susanne (Julie) en Tamara (Nina)
- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy?
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Nick.
- Wij elke vrijdagmiddag ‘toverdeuren’ met groep 1a? De deur tussen de lokalen gaat dan open en de kinderen van groep 1a en 1b mogen dan in beide klassen spelen.
- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.
- U mij kunt mailen als jullie vragen hebben? Mijn mailadres is ibakker@statenkwartier.lucasonderwijs.nl

 

Met vriendelijke groet,

Ilona

 


01 nov 2019 - November
Preview foto Beste ouder(s),

 

Tot en met 15 november werken we in de groep aan het anker ‘Uitvinden’ van Schatkist, daarna werken we aan het thema Sinterklaas.
Pompom heeft bedacht dat hij uitvinder wil worden. Daarmee hoopt hij net zo handig en slim te worden als zijn grote buurjongen Tim. Maar wat kan hij uitvinden? Om op ideeën te komen wil Pompom gezellig in zijn hut met zijn zaklamp in het boek over uitvindingen lezen. Maar wanneer hij zijn zaklamp wil aanzetten, komt er geen licht uit! Samen met de kinderen gaat hij eens goed bekijken hoe dat komt. Zo worden Pompom en de kinderen nieuwsgierig gemaakt en maken ze kennis met het begrip ‘onderzoeken’. Pompom wil nog veel meer onderzoeken en zo wordt er van alles onderzocht om op een topidee voor een uitvinding te komen. Heeft u nog een kapot apparaat thuis? Niet weggooien! Neem het mee naar onze werkplaats. Wij onderzoeken graag hoe apparaten in elkaar steken. Misschien bedenken we er wel een nieuwe uitvinding mee!

 

Wat doen we nog meer in de groep?

  • We ontdekken hoe je met een spiegel om een hoekje kunt kijken. Dat is slim!
  • We onderzoeken de werking van een zaklamp.
  • We onderzoeken wat blijft drijven en wat zinkt.
  • We onderzoeken wat wel en wat niet wordt aangetrokken door een magneet.
  • We experimenteren met een zaklamp hoe je een schaduw groter of kleiner maakt. 
  • We denken veel na over een topidee voor een uitvinding!

Wat beleven we met Zoem?

We doen samen met Zoem een vliegtuig na: v, v, v. Als je /v/ zegt voel je je lippen trillen. We kijken bij elkaar en in de spiegel om te zien wat er met je lippen gebeurt. Je voelt de /v/ trillen in je keel en je bovenste tanden steunen op je onderlip. Als je hard blaast dan voel je de lucht tussen je lippen door naar buiten stromen: v, v, v, net als een vliegtuig!

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

Samen praten

  • Ga in huis op zoek naar een voorwerp of apparaat dat uw kind niet kent. Laat uw kind fantaseren over deze uitvinding. Waarvoor is het gemaakt? Wat kun je er mee doen? Hoe zou het voorwerp werken? Hoe zou deze uitvinding heten? Vertel tot slot wat het is en laat zien hoe u het gebruikt. Geef uw kind de ruimte om te praten. Als u vragen stelt, stel dan open vragen en vragen ter verduidelijking.

Samen doen

  • Experimenteer samen of voorwerpen blijven drijven of zinken. Laat uw kind eerst voorspellen: blijft dit voorwerp drijven of gaat het zinken? Wat denk je? Waarom denk je dat? Laat uw kind het vervolgens uitproberen.
  • Maak samen een knikkerbaan van materiaal zoals doosjes, wc-rollen en flesjes (waar u de onderkant van open knipt). Door deze met elkaar te verbinden en hoogteverschillen te maken, kunt u zelf een knikkerbaan maken. Kijk samen hoe de knikkers door de baan rollen.
  • Ga op een moment als het donker is, samen naar buiten. Neem een zaklamp mee. Welke schaduwen kunnen jullie maken? Kun je van jezelf een schaduw maken? Kun je een schaduw maken van andere voorwerpen? En kun je ook figuren maken met je handen?
  • Samen met uw kleuter thuis oefenen wat hij op school leert? Kijk dan eens op zwijsen.nl/thuisoefenen.

De Vreedzame School

Tot aan de kerstvakantie werken we aan het derde thema van de Vreedzame school: wij hebben oor voor elkaar. In dit blok werken we aan de manier waarop we met elkaar praten.


U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:
- Wat heb je vandaag gedaan op school? Wat vond je leuk om te doen?

- Kun je voordoen hoe je goed luistert naar elkaar?

- Wil je mij iets vertellen, terwijl ik luister en daarna een vraag stel?
- Hoe kun je iets ‘vertellen’ zonder je stem te gebruiken, bijvoorbeeld met je gezicht, armen, handen? Laat zien dat je iets leuk vindt en niet leuk vindt.
- Welke afspraken hebben jullie in de klas over samen praten? Wat doe je als je iets wil vertellen?
- Wat hebben Aap en Tijger geleerd over samen praten?
- Hoe kunnen we samen kiezen wat we vandaag gaan doen?

Wist u dat?
- Wij al luizenpluizers, AC-ouders en contactouders hebben? Luizenpluizers zijn; Annet (Flip) en Trena (Milo). AC-ouder is Erica (Ella) en contactouders zijn; Susanne (Julie) en Tamara (Nina)
- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy?
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Nick.
- Wij elke vrijdagmiddag ‘toverdeuren’ met groep 1a? De deur tussen de lokalen gaat dan open en de kinderen van groep 1a en 1b mogen dan in beide klassen spelen.
- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.
- U mij kunt mailen als jullie vragen hebben? Mijn mailadres is ibakker@statenkwartier.lucasonderwijs.nl

 

Met vriendelijke groet,

Ilona