Groep 1B

Leerkrachten: Ilona Bakker (ma t/m vr) 

 

Gym: Maandag en woensdag
Muziek: Dinsdag

Klassenouder

AC-ouder

Luizenpluizer: 

BERICHTEN

01 okt 2019 - Oktober
Preview foto Beste ouder(s),

In de agenda staan voor de maand oktober enkele activiteiten op het programma. Zo start bijvoorbeeld de Kinderboekenweek, is er de herfstvakantie en hebben we de herfstwandeling. Zie de agenda op deze pagina voor een uitgebreidere uitleg over de activiteiten.

Brrr … het wordt koud. De wind waait en de blaadjes vallen van de bomen. De herfst is begonnen!

In de groep werken we aan het thema herfst. We leren over de herfst, het vallen van de bladeren, kastanjes en eikels. We praten over het bijzondere weer in de herfst: de wind en de regen!
We gaan tijdens dit thema de klank 'b' leren. Deze klank spreek je uit als buh i.p.v. béé en de kinderen mogen ook nu weer spullen mee naar school nemen waar de klank buh in voor komt, voor op de klankenkast.  

Wat beleven we met Pompom?
Pompom vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft hij het koud en vindt hij er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Pompom zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen. Ook onderzoeken we hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren. We laten dit aan Pompom en oma zien.

Wat doen we in de groep?

  • We praten over de herfst, wat we ervan vinden en wat we buiten allemaal kunnen doen. De herfst is eigenlijk heel erg leuk met alle bladeren buiten! Dat vertellen we aan Pompom.
  • Pompom heeft het koud. Uw kind mag warme kleding voor Pompom meenemen. Pompom heeft kledingmaat 50.
  • We bekijken welke kleding bij de herfst hoort en waarom. We praten over de kleding die de kinderen aan hebben. Waarom heb je deze kleren gekozen? Is het koud of is het warm vandaag?
  • We ontdekken wat de thermometer laat zien als je hem in een glas koud water of in een glas warm water houdt. We leren dat je op de thermometer kunt aflezen of het buiten warm of koud is.


Samen praten

  • In de herfst vallen de bladeren van de bomen en liggen ze op de grond. De bladeren kunnen glad zijn. Oma is bang om te vallen in de herfst. Zijn er bij jullie in de buurt mensen die last kunnen hebben van de bladeren die op de grond liggen? Kunnen jullie daar samen iets aan doen? Bespreek dit met uw kind.

 

Samen doen

  • Speel samen spelletjes met herfstbladeren. Hark de bladeren op een hoop. Kun je je erachter verstoppen? Kun je je er ook ‘in’ verstoppen? En wat gebeurt er als je erdoorheen fietst? Kun je de bladeren omhooggooien en naar beneden later dwarrelen? En als je op een stoel gaat staan, wat gebeurt er dan? De bladeren vallen dan van héél hoog naar beneden. Wat is het verschil als je een eikel, walnoot of kastanje laat vallen?
  • Kijk samen naar het weerbericht. Bijvoorbeeld na het jeugdjournaal. Wat wordt er verteld over het weer? Wat betekent dat voor de kleding die jullie morgen aandoen?

 

Van thuis naar school

Maak samen een herfstwandeling. Neem bijvoorbeeld een verrekijker en een vergrootglas mee. Met een spiegeltje kun je onder een paddenstoel kijken. Met een touw kun je de omtrek van een boom meten. Er zijn dunne en dikke bomen! Er is veel moois te vinden: eikels, kastanjes, bladeren, dennenappels en hazelnoten. Geef uw kind een tas mee en laat hem of haar herfstschatten verzamelen. Wanneer u weer thuis bent, maakt u samen met uw kind iets moois van de herfstspullen. Dit kan een kijkdoos zijn, een geschilderde dennenappel, maar ook een spin van een kastanje met satéprikkers erin als pootjes of een egeltje van klei met esdoornvruchtjes.

 

De Vreedzame School

Tot aan de herfstvakantie werken we aan het tweede thema van de Vreedzame school: wij lossen zelf ruzies op. In dit blok werken we aan het voorkomen en oplossen van ruzies. 

U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:

- Met wie speel je graag samen?

- Wat vind je leuk om samen te doen? Zijn er ook dingen die je liever alleen doet?

- Hoe kunnen we goed samenwerken? Zullen we iets samen doen: een spelletje, knutselen, iets te   eten maken, een boek lezen?
- Zullen we om de beurt vertellen wat we vandaag gedaan hebben?
- Wat doen Aap en Tijger als ze ruzie hebben? Wat hebben ze geleerd over ruzies oplossen?
- Kun jij laten zien hoe je 'Stop! Hou op!' zegt als er ruzie wordt gemaakt?

- Kun je voordoen hoe je weer rustig kunt worden als je boos bent?
- Hoe kun je het samen weer goedmaken als je ruzie hebt gehad?

Wist u dat?

- Wij nog op zoek zijn naar luizenpluizers, AC-ouders en contactouders?

- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy?

- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Nick.

- Wij elke vrijdagmiddag ‘toverdeuren’ met groep 1a? De deur tussen de lokalen gaat dan open en de kinderen van groep 1a en 1b mogen dan in beide klassen spelen.

- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.

- U mij kunt mailen als jullie vragen hebben? Mijn mailadres is ibakker@statenkwartier.lucasonderwijs.nl

 

Met vriendelijke groet,

Ilona