Groep 1B

Leerkracht: Anne van der Velden (di t/m vrij) en Eveline Groen (ma)

 

Gym: maandag en woensdag 

Muziek: dinsdag

Klassenouder: Marleen Hofhuis (moeder vanPhilou) en Irene Moes (moeder van Manu)
AC-ouders: Anthony Renaud (vader van Jules)
Luizenpluizers: Maaike Neeft (moeder van Stella)

BERICHTEN

18 aug 2022 - augustus/ september
Preview foto Beste ouder(s),  

 

Na een heerlijke zomervakantie zullen we de eerste schoolweek vooral met elkaar wennen aan een nieuwe klas. De tweede schoolweek beginnen we met het anker Start van Schatkist. In dit anker maken de kinderen kennis met Pompom en zijn familie en vrienden: oma en poes Snoes, de buurjongen Tim, zijn nichtje Loeloe en Zoem de bij. 

Ook besteden we de eerste periode veel aandacht aan afspraken en uiteraard waar alles ligt in de klas.  

   

Wat beleven we met Pompom?  

Pompom gaat bij oma op bezoek en ontmoet daar zijn nichtje Loeloe. Als oma even naar de buren is, verkennen ze samen het huis van oma. ‘Niet op zolder komen!’, heeft oma gezegd. Maar wat zou er op de zolder zijn?  Pompom en Loeloe gaan op avontuur en vinden een schatkist. Wat zou daarin zitten?  

   

In dit anker leert Pompom ook Zoem kennen. Zoem de bij woont in de tuin van oma. De buurjongen Tim maakt voor Zoem een echt bijenhotel. Wie komen daar logeren?  

   

We praten verder over vriendjes. Vriendjes van Pompom, van Zoem én van de kinderen zelf. Ruziemaken en samen spelen horen daarbij.  

Oma is nieuwsgierig naar de avonturen van Pompom. Daarom gaat Pompom samen met oma voortaan een dagboek bijhouden.  

   

Wat doen we in de groep?  

  • Pompom krijgt een plaats bij ons in de groep.  
  • We lezen het ankerverhaal voor: ‘Zwemmen op zolder’ (geschreven door Erik van Os & Elle van Lieshout, met illustraties van Katrien Van Schuylenbergh).  
  • We gaan op zoek naar … de schatkist!  
  • We praten over ruziemaken en vriendjes zijn. We leren de klasregel: ‘samen spelen, zij aan zij, samen delen hoort daarbij’.  
  • De kinderen gaan samen met Zoem op zoek naar vriendjes die in het bijenhotel komen logeren. De vriendjes hebben allemaal hun eigen naam en logeren in hun eigen (letter)kamer. De kinderen leren goed te luisteren naar geluiden en maken kennis met diverse klanken en letters.  
  • De kinderen leren de week- en de jaarkalender te gebruiken.  

   

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?  

Nadat het anker een week in de klas is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:  
Ga in gesprek: 

  • Vraag uw kind naar het avontuur van Pompom. Wat heeft Pompom gevonden op de zolder van oma? 
  • Bekijk samen thuis een aantal familiefoto’s. Wie is jouw familie?  Vertel erover en beantwoord vragen van uw kind. Heeft uw kind ook een ‘nichtje’, net zoals Pompom?  

   

Samen doen  

  • Ga thuis met uw kind ook op zoek naar ‘schatten’. Wat is voor u een ‘schat’? En wat is een ‘schat’ voor uw kind? Maak samen een mooi doosje waarin jullie de mooiste schat bewaren. Geef deze een speciale plaats in huis.  
  • Speel ‘Zoek de schat …’. Neem een voorwerp dat jullie gaan zoeken, bijvoorbeeld een mooie steen. Dit is de schat. Verstop de schat terwijl uw kind niet kijkt. Geef uw kind kleine aanwijzingen tijdens het zoeken. Bijvoorbeeld: ‘loop naar de boom’ of moeilijker: ‘loop twee stappen naar voren’ of nog moeilijker: ‘kijk naast de bank’. Laat uw kind de schat ook eens voor u verstoppen en vraag ook eens om een aanwijzing.  
  • Ga samen in de tuin of in een park zitten. Sluit de ogen twee of drie minuten. Spreek een signaal af als de minuten voorbij zijn. Luister naar de geluiden en bespreek daarna: Wat heb je gehoord? Vertel ook wat u hebt gehoord. Hoorden jullie hetzelfde?  

  
De Vreedzame School  
Naast Schatkist, werken wij in de komende periode ook aan De Vreedzame School, blok 1:

‘We horen bij elkaar'. 

In dit blok werken we met elkaar aan een fijne groep waar iedereen elkaar kent en waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.  
 
U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:  
- Met wie heb je vandaag gespeeld?  

- Welke kinderen zitten er allemaal bij jou in de klas?  

- Wat vind je leuk om op school te doen? Is er ook iets wat je niet leuk vindt?  

- Welke regels en afspraken zijn er bij jou in de groep? Bijvoorbeeld: tijdens eten en drinken, naar de wc gaan, in de kring zitten, spelen en werken? Kun je er eentje voordoen?  

- Welke taak heb jij al gedaan in de klas? En welke taak wil je graag doen?  

- Waarmee heb je een ander kind geholpen?  

- Waarmee wil je thuis helpen?  

- Zullen we elkaar een opsteker geven?  

- Kun je laten zien hoe ‘Stop, Hou op!’ gaat?  

 

 

Wist u dat?  

- Wij nog op zoek zijn naar luizenpluizers, AC-ouders en contactouders?  

- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy?  

- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Ruud.  

- Wij elke vrijdagmiddag ‘toverdeuren’ met groep 1a? De deur tussen de lokalen gaat dan open en de kinderen van groep 1a en 1b mogen dan in beide klassen spelen.  

- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.

  

Voor vragen kunt u ons mailen op: 

avdvelden@statenkwartier.lucasonderwijs.nl - egroen@statenkwartier.lucasonderwijs.nl 

  

Wij horen het graag als uw kind door iemand anders opgehaald wordt. U kunt dit doorgeven door een briefje met uw kind mee te geven, maar het liefst via de mail of Social Schools.

Op di, woe, do en vrijdag kunt u voor vragen contact opnemen met Anne en op maandag met Petra.  

  

Hartelijke groet, 

 

Anne van der Velden en Eveline Groen