Groep 1B

Leerkracht: Anne van der Velden (di t/m vrij) en Eveline Groen (ma)

 

Gym: maandag en woensdag 

Muziek: dinsdag

Klassenouder: Marleen (moeder vanPhilou) en Irene (moeder van Manu)
AC-ouders: Anthony (vader van Jules)
Luizenpluizers: Maaike (moeder van Stella)

BERICHTEN

01 feb 2023 - Februari
Beste ouder(s),   

   

De komende weken (tot aan de voorjaarsvakantie) werken we in de groep aan het thema ‘Gezondheid’ van Schatkist. In dit anker leren we over gezond zijn en gezond blijven. 

We willen later groot en sterk worden, maar hoe doen we dat?   

   

Wat beleven we met Pompom?    

Oh, Pompom is een beetje misselijk. Hij heeft iets gedaan waarvan hij dacht dat hij er groot en sterk van zou worden. Maar oei, dat is niet zo! Hoe wordt hij beter en blijft hij gezond en fit? En hoe wordt hij dan groot en sterk? De kinderen gaan Pompom helpen. Met Pompom en zijn oma praten we over een goed ontbijt, jezelf goed verzorgen en weer beter worden.   
   
Wat beleven we met Zoem?   

Zoem gaat met tante Aaf en Loeloe schaatsen. Op het puntje van de schaats van Loeloe glibbert Zoem de bij mee over het gladde ijs. Gezellig onder de bogen schaatsen. Het zijn er wel zes! Dat ziet Pompom ook wel zitten. Maar ‘Aa!’, Pompom valt op zijn billen! ‘Aa! Dat doet pijn’. Zoem en Pompom ontdekken samen met de kinderen hoe /aa/ klinkt en wat er met je mond gebeurt als je /aa/ zegt: die staat wijd open! Ze voelen en kijken naar de letter maar het helpt Pompom niet. Hij heeft nog steeds pijn. Gelukkig weet tante Aaf wel raad om Pompom weer beter te maken. De kinderen maken samen met Zoem een gezond wondermiddel voor hem met heel veel /aa/-woordjes. Nu wil Pompom wel terugschaatsen, zeker als hij die schaatsbaan ziet van de kinderen. Wat een mooie bogen hebben ze getekend!   
   
Au!   

Au! Pompom is gevallen! De kinderen leren hoe ze Pompom en elkaar kunnen troosten met behulp van de klassenregel: Heb je pijntjes of verdriet? Kom, ik troost je. Huil maar niet. Pompom moet naar het ziekenhuis en wordt onderzocht. Hij moet een foto laten maken van zijn arm, een röntgenfoto. Daarna verzorgen we Pompom. De kinderen leren hoe ze zelf een patiënt kunnen onderzoeken in het ziekenhuis in de klas. Gelukkig maken we elkaar weer beter.   

   
Hoe kunt u aansluiten bij het anker?   

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:   

Samen praten   

  • Lees samen met uw kind boeken over bijvoorbeeld een bezoek aan de dokter of het ziekenhuis. Praat er daarna samen over.   
  • Kijk samen eens op een website van een ziekenhuis. Vaak staan hier filmpjes, foto’s en interessante weetjes op. Praat samen over het ziekenhuis. Welk ziekenhuis is bij jullie in de buurt? Zijn jullie er al eens geweest?   

   

Samen doen   

  • Gezond eten is belangrijk. Maak samen met uw kind een gerecht klaar met alleen maar gezonde producten. Maak er iets feestelijks van. Bijvoorbeeld een bakje met wortelen, komkommer, tomaat, bloemkool en paprika. Kinderen vinden het vaak erg leuk om kleine stukjes groente met een prikker te eten. Of kunnen jullie een gezichtje maken met de groente op je bord? Leuk, lekker en gezond!   
  • Bekijk samen het medicijnkastje of de EHBO-doos. Wat zit er allemaal in en waarvoor is het? Laat aan uw kind zien hoe je een verbandje aanbrengt en laat uw kind dit ook eens bij u proberen. Plak ook bij elkaar een pleister op. Laat zien dat u pijn hebt en dat het weer overgaat als uw kind u heeft verzorgd.   
  • De knuffel van uw kind is ziek! Maak samen een rustig plekje vrij waar de knuffel kan liggen. Maak bijvoorbeeld een bed van kussens. Uw kind is de dokter van de knuffel. Vraag aan de knuffel wat er aan de hand is en bespreek met de dokter wat er nodig is om de knuffel beter te maken. Leg bijvoorbeeld flesjes, lepels, lege doosjes, verband, pleisters en een notitieblokje bij het bed van de knuffel. Er komen vast meer zieken die door de dokter geholpen moeten worden!   

  

De Vreedzame School   

De komende periode werken wij aan blok 4: ‘We hebben hart voor elkaar.’ In dit blok leren we omgaan met gevoelens van onszelf en van anderen.    
   
U kunt met uw kind hierover ‘kletsten’ aan de hand van deze vragen:   
- Waar werd jij vandaag (op school) blij van?   

- Wat doe je als je je blij voelt? Kun je dat eens laten zien?   
- Ben je vandaag/deze week verdrietig geweest?   
- Waar werd je verdrietig van? Wat heb je toen gedaan?   
- Heeft iemand je geholpen of getroost? Hoe ging dat?   
- Troost of help jij wel eens een ander kind dat verdrietig is? Hoe doe je dat dan?   
- Ben je vandaag/deze week boos geweest? Wat gebeurt er dan? Hoe word je weer minder boos?   
- Zullen we samen eens heel boos kijken? En nu heel verdrietig! En nu heel bang! En nu heel blij!   
- Zullen we samen iets gaan doen waar we blij van worden?   
  

 

Wist u dat?

 

- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy? 

 

- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Ruud. 

 

- Wij elke vrijdagmiddag ‘toverdeuren’ met groep 1a? De deur tussen de lokalen gaat dan open en de kinderen van groep 1a en 1b mogen dan in beide klassen spelen. 

 

- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen. 

 

Met vriendelijke groet, 

Anne en Petra