Groep 1B

Leerkracht: Anne van der Velden (ma t/m do) en Astrid Verschuren (vr) 

 

Gym: maandag en woensdag 

Muziek: dinsdag

Klassenouder: Elsemarijn Mudde (moeder van Hidde)
AC-ouders:Floris van de Weijer (vader van Pep) en Reindert Verlint (vader van Rick)
Luizenpluizers: Marlou Smulders (moeder van Dominique)en Rene den Heeten (vader Emmylou)

BERICHTEN

21 apr 2022 - mei
Beste ouders, 

 

Na de vakantie starten wij met het thema kunst. In dit anker leren we over kunst, kijken we naar kunst en ontdekken we dat iedereen een andere voorkeur voor kunst kan hebben. Ook praten we over het museum. 

     

Wat beleven we met Pompom 

Oei, Pompom heeft samen met Loeloe een tekening gemaakt op een schilderij dat oma aan het schilderen was. Pompom en Loeloe dachten dat oma blij zou zijn, maar ze vond het helemaal niet leuk. Pompom heeft er natuurlijk erg veel spijt van en wil een nieuw kunstwerk voor oma maken. Maar hij heeft geen idee hoe hij dat aan moet pakken. Hij weet nog niet zoveel van kunst. Samen met de kinderen bekijkt hij allerlei kunstvormen en de kinderen proberen van alles uit in het atelier. Zo verzamelen we veel kunst. Aan het einde mag oma een kunstwerk uitkiezen. Welke zal ze kiezen? 

 

Wat beleven we met Zoem? 

Mmm, Zoem is bij het snoepmuseum geweest. Hij heeft gesnoept! Hij wrijft over zijn buik en zegt ‘mmm, lekker’. De kinderen oefenen dit ook. Zoem ontdekt samen met de kinderen wat er gebeurt als je /m/ zegt. Als je /m/ zegt, voel je het trillen in je neus! We voelen langs de ene kant en de andere kant van onze neus. Daar trilt het ook! En onze lippen? Die zitten stevig op elkaar! Dat ziet eruit als een kunstwerk! Samen met Zoem gaan de kinderen op zoek naar Miep. Maar wie is Miep? 


  

Wat doen we in de groep? 

  • We lezen het ankerverhaal ‘De beste kunstenaar van de hele wereld’. Kunstenaar Marius maakt allerlei kunstwerken voor de koning en de koningin. Maar ze vinden niet alles mooi. Hoe zou dat zijn voor Marius? We praten over gevoelens bij kunst en gevoelens als iemand iets wel of niet mooi vindt wat jij gemaakt hebt.
  • We bekijken foto’s van kunst. Zo maken we kennis met diverse kunstvormen en met de materialen die kunstenaars gebruiken. 
  • Er wordt nieuwe woordenschat aangeboden. We leren bijvoorbeeld wat een palet, een schildersezel en wat een penseel is.
  • We maken zelf ook kunst door te schilderen, te kleien en te knutselen. Overal is kunst te zien! Uiteraard gaan we aan de slag met onze eigen kunst.
  • Dans is natuurlijk ook een kunstvorm.

 

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker? 

 

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen: 

Samen praten 

  • Kijk samen eens op een website over een museum met kunstwerken voor kinderen (www.kunstmuseum.nl of www.cobra-museum.nl of www.vanabbemuseum.nl). Vaak staan hier filmpjes, foto’s en interessante weetjes op. Praat samen over het museum. Wat is er te zien? Waarom is dit museum er? Het museum bezoeken is natuurlijk nog leuker!

  

Samen doen 

 

  • Bekijk samen de kunst die jullie thuis hebben hangen. Maak er een foto van en stuur de foto naar de juf. Op school kan uw kind vertellen over de kunst van thuis.
  • Maak met uw kind een museum in huis. Bedenk samen wat er in het museum te zien moet zijn. Denk aan een kunstmuseum, of aan een natuurmuseum met steentjes of schelpen die uw kind verzameld heeft. Of een museum over favoriete dieren of mooie auto’s. Geef het museum een naam. Er is vast bezoek dat het museum van uw kind ook graag wil zien!
  • Let tijdens wandelingen in uw omgeving op kunstwerken, zoals een standbeeld. Maar ook graffiti is kunst. In openbare gebouwen, zoals een gemeentehuis, sport- of muziekschool of bij de huisarts hangen vaak ook kunstwerken. Ga ze samen eens bekijken en praat erover.
  • Maak samen kunst van kosteloos materiaal. Leg verschillende doosjes, rolletjes, dopjes, kurken en stokjes klaar. Gebruik bijvoorbeeld ook klei of buitenmateriaal (takken, bladeren of stenen). Maak samen een driedimensionaal kunstwerk. Bespreek met uw kind hoe hij/zij dit aan wil pakken. Laat uw kind de eigen fantasie gebruiken (om ideeën te prikkelen kunt eens zoeken in Google afbeeldingen op kosteloos materiaal-kunstwerk-kind). Laat uw kind als het kunstwerk klaar is, een naambordje maken van de naam van het kunstwerk en de naam van de kunstenaar. Want bij een kunstwerk staat de naam van het werk en van de kunstenaar!

 

De Vreedzame School 


Naast thema Kunst van Schatkist, werken wij in de periode tot aan de zomervakantie aan blok 6;

‘We zijn allemaal anders’ van De Vreedzame School. 
 
U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen: 
 
- Hoe vind je het op school? Wat vind je leuk (niet leuk)? 
- Welke dingen vind jij makkelijk (moeilijk)? 
- Welke kinderen zitten er bij jou in de klas? Wie zijn er ouder (jonger)? 
- Met wie speel jij graag samen op school? Met wie speel je bijna nooit? 
- Waarin lijken wij op elkaar? Wat hebben we hetzelfde (anders)? 
- Zullen we om de beurt een dier uitbeelden? De ander mag dan raden welk dier het is. 
 
Veel Kletsplezier! 
 

  

Wist u dat?

 

- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy? 
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Ruud? 
- Wij elke vrijdagmiddag ‘toverdeuren’ met groep 1a? De deur tussen de lokalen gaat dan open en de kinderen van groep 1a en 1b mogen dan in beide klassen spelen. 
- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen. 

 

 

Voor vragen kunt u ons mailen op:

avdvelden@statenkwartier.lucasonderwijs.nl 
averschuren@statenkwartier.lucasonderwijs.nl 

 

Wij horen het graag als uw kind door iemand anders opgehaald wordt.

U kunt dit doorgeven door een briefje met uw kind mee te geven, maar het liefst via social schools.

Van maandag t/m donderdag kunt u voor vragen contact opnemen met Anne van der Velden en op vrijdag met Astrid Verschuren. 

 

 

Hartelijke groet, 
Anne en Astrid