Groep 1B
Leerkracht: Anne van der Velden (di t/m vrij) en Eveline Groen (ma)
Gym: maandag en woensdag
Muziek: dinsdag
Klassenouder: Marleen (moeder vanPhilou) en Irene (moeder van Manu)
AC-ouders: Anthony (vader van Jules)
Luizenpluizers: Maaike (moeder van Stella)
BERICHTEN
01 mei 2023 -
Mei 2023

Beste ouder(s),
Na de vakantie werken we in de groep over het anker 'Familie' van Schatkist.
Pompom vindt een echofoto. Loeloe wordt grote zus! Dat vindt Pompom erg leuk. Nu kan hij ook voor de baby zorgen. De gezinssamenstelling van Loeloe en van de kinderen wordt verkend. We bereiden de komst van de baby voor. Is er wel voldoende ruimte? Zijn alle spullen aanwezig? Hoe ontvang je visite?
Wat doen we nog meer in de groep?
- In de huishoek is er een kindje geboren. De kinderen leren om voor de baby zorgen.
- We praten over de gevoelens bij het hebben (of krijgen) van een broer(tje) of zus(je) en wat er verandert als er een baby in huis komt.
- We praten over ons gezin en kijken naar de verschillen in de gezinnen.
- We leren over onze familie. Wat is een oom en wat is een tante? We leren over oma en opa. Wat doen we graag bij opa en oma. En hoe was het toen opa en oma klein waren.
- En we leren de letter 'e'.
Hoe kunt u aansluiten bij het anker?
- Praat de komende periode met uw kind over familie. Uit hoeveel mensen bestaat uw gezin? Wie behoort er tot onze familie? Van wie is oma de moeder?
- Maak samen een mooie kaart voor oma of opa. Of ga een keer videobellen met oom, tante, nichtje of neefje.
- In de eerste week staat het thema baby centraal. Praat met uw kind over de babytijd van uw kind. Ga samen op zoek naar babyfoto's en het geboortekaartje. De kinderen mogen een babyfoto en geboortekaartje meenemen om in de klas te laten zien. We maken in de klas een muur met alle foto's en kaartjes waar de kinderen naar kunnen kijken.
- De kinderen mogen ook een gezinsfoto meenemen. Bespreek van tevoren samen met uw kind wie er op de foto staat. Wat zijn de namen? Wat vinden de gezinsleden leuk om te doen? Wat doen ze voor werk? Op school gaat uw kind dit in de klas vertellen.
De Vreedzame School
Naast thema 'familie' van Schatkist, werken wij in de periode tot aan de zomervakantie aan blok 6;
‘We zijn allemaal anders’ van De Vreedzame School.
U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:
- Hoe vind je het op school? Wat vind je leuk (niet leuk)?
- Welke dingen vind jij makkelijk (moeilijk)?
- Welke kinderen zitten er bij jou in de klas? Wie zijn er ouder (jonger)?
- Met wie speel jij graag samen op school? Met wie speel je bijna nooit?
- Waarin lijken wij op elkaar? Wat hebben we hetzelfde (anders)?
- Zullen we om de beurt een dier uitbeelden? De ander mag dan raden welk dier het is.
Veel Kletsplezier!
01 apr 2023 -
April 2023
.jpg)
Beste ouders,
Deze week zijn wij met het thema Pasen begonnen. Wij hebben geteld, gesorteerd en patronen gemaakt met paaseitjes; we hebben een groot Paasei geschilderd en de letter 'p' geleerd. Volgende week zal de schoolfotograaf komen (maandag 3 april en dinsdag 4 april) en hebben wij natuurlijk een gezellig paasontbijt op woensdag 5 april. Daarna zijn alle kinderen lekker een paar dagen vrij om thuis ook gezellig Pasen te vieren.
Na het lange Paasweekend zullen wij met het thema Lente aan de slag gaan in de klas.
We werken over de groei en bloei van verschillende lentebloemen maar ook over jonge dieren.
We hebben veel lentebloemen in de klas waarmee gespeeld kan worden. De poppenhoek zal dan ook worden omgetoverd tot een bloemenwinkel. We vrolijken de klas op met mooie lenteknutsels, en we gaan van verschilldende constructiematerialen bloemen maken.
Het thema lente is een mooi thema om veel bij te meten en te wegen en om volgorde aan te geven (van jong naar oud, van klein naar groot, van licht naar zwaar). Daarnaast mogen de kinderen ook weer aan de slag gaan met het stempelen van nieuwe woorden.
De Vreedzame School
Tot aan de meivakantie werken we aan blok 5; 'We dragen allemaal een steentje bij'.
In dit blok leren we hoe we elkaar op verschillende manieren kunnen helpen.
U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:
- Help jij wel eens een ander kind? Waarmee?
- Help jij de juf/meester wel eens? Waarmee?
- Wie heb jij vandaag in de klas geholpen? Waarmee?
- Hoe vind je het om te helpen?
- Welke taak (of klusje) doe jij het liefst? Wat is er leuk aan die taak?
- Doe eens voor wat je doet als je hulp nodig hebt.
- Zullen we een paar dingen bedenken waarbij je thuis kunt helpen?
- Welke kies je om te helpen?
- Wat zullen we nu samen gaan doen?
Veel kletsplezier!
Vriendelijke groet,
Anne en Petra