Groep 1B

Leerkracht: Anne van der Velden (ma t/m do) en Tsipora Francl (vr) 

 

Gym: maandag en woensdag 

Muziek: dinsdag

 

Klassenouder: Lisette Tuizenga (moeder van Tycho)

 

BERICHTEN

01 mrt 2021 - Maart
Preview foto Beste ouder(s),  

 

De komende periode werken we in de groep met het anker Familie van Schatkist.   

Pompom vindt een echofoto. Loeloe wordt grote zus! Dat vindt Pompom erg leuk. Nu kan hij ook voor de baby zorgen. De gezinssamenstelling van Loeloe en van de kinderen wordt verkend. We bereiden de komst van de baby voor. Is er wel voldoende ruimte? Zijn alle spullen aanwezig? Hoe ontvang je visite?  
 

 

Wat doen we nog meer in de groep? 

  • In de huishoek is er een kindje geboren. De kinderen leren om voor de baby te zorgen 
  • We praten over de gevoelens bij het hebben (of krijgen) van een broer(tje) of zus(je) en wat er verandert als er een baby in huis komt.  
  • We praten over ons gezin en kijken naar de verschillen in de gezinnen. 
  • We leren over onze familie. Wat is een oom en wat is een tante. We leren over oma en opa. Wat doen we graag bij opa en oma. En hoe was het toen opa en oma klein waren. 

 

Wat beleven we met Zoem? 

Es is een pissebed. Ze is zwanger en op zoek naar een nest. Ze mag van Zoem in het bijenhotel logeren en krijgt daar zeven baby’s. Zoem en de kinderen bedenken namen voor de baby’s van Es. Ze houdt van de klank /e/. We bedenken héél veel namen met de klank /e/. In de spiegel zien we wat er gebeurt met onze mond als we /e/ zeggen. Je mond staat een beetje open. En je ziet en voelt dat je lippen een klein beetje gespreid zijn. Net alsof je glimlacht! We moeten goed voelen, want het duurt maar heel even!  
 
Hoe kunt u aansluiten bij het anker? 

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:  
 

Samen praten 

Praat de komende periode met uw kind over familie. Uit hoeveel mensen bestaat uw gezin? Wie behoort er tot onze familie? Van wie is oma de moeder? 

 

Samen doen 

Helaas kunnen we nu onze familie niet zo vaak zien. Maak samen een mooie kaart voor oma of opa. Of ga een keer videobellen met oom, tante, nichtje of neefje. 

 

Van thuis naar school 

In de eerste week staat het thema baby centraal. Praat met uw kind over de babytijd van uw kind. Ga samen op zoek naar babyfoto's en het geboortekaartje. De kinderen mogen een babyfoto en geboortekaartje meenemen om in de klas te laten zien. We maken in de klas een muur met alle foto's en kaartjes waar de kinderen naar kunnen kijken. 

 

In de tweede week mogen de kinderen een gezinsfoto meenemen. Bespreek van tevoren samen met uw kind wie er op de foto staat. Wat zijn de namen? Wat vinden de gezinsleden leuk om te doen? Wat doen ze voor werk? Op school gaat uw kind dit in de klas vertellen. 

 
De Vreedzame School 
Naast thema ‘Familie’ van Schatkist, werken wij in de periode na de voorjaarsvakantie tot aan de meivakantie aan blok 4; ‘We hebben hart voor elkaar.’ In dit blok leren we omgaan met gevoelens van onszelf en van anderen.  
 
U kunt met uw kind hierover ‘kletsten’ aan de hand van deze vragen: 
- Waar werd jij vandaag (op school) blij van? 

- Wat doe je als je je blij voelt? Kun je dat eens laten zien? 
- Ben je vandaag/deze week verdrietig geweest? 
- Waar werd je verdrietig van? Wat heb je toen gedaan? 
- Heeft iemand je geholpen of getroost? Hoe ging dat? 
- Troost of help jij wel eens een ander kind dat verdrietig is? Hoe doe je dat dan? 
- Ben je vandaag/deze week boos geweest? Wat gebeurt er dan? Hoe word je weer minder boos? 
- Zullen we samen eens heel boos kijken? En nu heel verdrietig! En nu heel bang! En nu heel blij! 
- Zullen we samen iets gaan doen waar we blij van worden? 

  

 

Wist u dat? 
- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy?  
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Nick.  
- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.  
 
 
Met vriendelijke groet, 

Anne en Tsipora