´╗┐

Groep 1A

LeerkrachtNicole Schuck (ma t/m vr)

 

Gym: maandag en donderdag

Muziek: dinsdag

 

Klassenouders: Anne-Marije en Guido Hogenboom (ouders van Sofie)

AC-ouder: Linda Rek (moeder van Nolan)

Luizenpluizer: Victorine Stille (moeder van Milou) en Lianne Schepers (moeder van Naut)

BERICHTEN

01 jun 2019 - Juni
Beste ouder(s),

 

De zomervakantie komt al een beetje dichterbij: hoog tijd om buiten te spelen met Schatkist! We werken aan het thema buiten spelen van Schatkist. Pompom en Loeloe willen ook buiten spelen, maar ze kunnen het niet eens worden wat ze dan gaan spelen: verstoppertje of met de bal spelen? Maar de bal is slap en moet worden opgepompt. Pompom gaat op zoek naar de fietspomp in het schuurtje van oma. In het schuurtje liggen nog veel meer spullen. Zou je met die spullen ook kunnen spelen? Dat klinkt wel leuk maar wat doe je er dan mee?

 

Wat beleven we met Pompom?

De kinderen helpen Pompom met het bedenken van allerlei spelletjes met de spullen uit het schuurtje, zoals dozen en planken. En in de tuin is nog veel meer te vinden. Kijk samen met uw kind ook eens in een opslagruimte of in de schuur. Vinden jullie ook materiaal waarmee je buiten kunt spelen? We zijn benieuwd naar jullie ideeën!

 

We doen niet alleen spelletjes, maar klimmen en klauteren heel veel. Wij leren hoe we elkaar kunnen helpen als je iets niet durft. Kom zeker eens kijken naar al onze stoere klim- en klauterplekken. Durft u zelf nog te klimmen?

 

Wat doen we in de groep?

  • Als je in een speeltuin speelt, zijn veel speeltoestellen hoog of ga je van hoog naar laag; bij het klimmen, glijden en bij het wippen. In de groep maken we een trap. We ontdekken wat hoog en laag is door eroverheen te lopen.
  • We horen van elkaar wat we leuk vinden om buiten te spelen. We ontdekken dat dit voor iedereen heel verschillend kan zijn!
  • We spelen met materiaal dat we buiten vinden; schatten uit onze tuin! In de rekenhoek sorteren we de schatten en tellen we hoeveel er van elk zijn. 
  • We maken muziek door met een stok op buitenspeelmateriaal te trommelen. We ontdekken wat lange en korte klanken zijn. We ontdekken daarna in de muziekhoek nog meer lange en korte klanken. 


Wat beleven we met Zoem?

  • Pompom en de kinderen doen een ‘lawaaibeker’ ofwel een blender na. We zeggen /g/ en draaien rondjes, zoals een blender. Maar als we een andere klank horen, doen we niets. We ontdekken dat onze keel trilt als we /g/ zeggen. En dat /g/ ook anders kan klinken, bijvoorbeeld in mug. De /g/ trilt dan minder hard en ruist meer. Je voelt dan ook warme lucht tegen je hand!

Samen praten

  • Vertel aan uw kind hoe u vroeger graag buiten speelde en wat u graag deed. Klom en klauterde u graag? Wat is het leukste wat u gedaan of gemaakt hebt? Wat durft uw kind al? Durfde u dit ook al toen u nog een kind was?
  • Vraag aan uw kind met wie het graag buiten speelt? Met wie wil het een keer afspreken om samen te spelen? Wat zou uw kind dan samen willen spelen?

 

Samen doen

  • Kijk samen met uw kind ook eens in een opslagruimte of in de schuur. Welke materialen liggen hier? Met welk materiaal kunnen jullie een eigen spel bedenken? Denk bijvoorbeeld aan (pvc-) buizen, houten planken, touw, een kistje of een lege fles.
  • Ga samen naar een speeltuin of ergens waar je kunt klimmen en klauteren. Dat kan bijvoorbeeld ook in een bos zijn. Klim- en klauter met uw kind. Wat durft uw kind al?
  • Samen met uw kleuter thuis oefenen wat hij op school leert? Kijk dan eens op nl/thuisoefenen.

 

Van thuis naar school

Waar klimt uw kind graag op? Maak er een foto van. Dit kan zowel buiten als binnen zijn, in een speeltuin of op een muurtje. Plak de foto op een blad en laat uw kind er bijvoorbeeld een tekening bij maken. Schrijf er ook iets bij. Wat is uw kind aan het doen? Wat vindt hij of zij zo leuk? Laat uw kind daarna de lijst bij de foto versieren.


De Vreedzame School
Naast het thema buiten spelen van Schatkist, werken wij in de periode tot aan de zomervakantie aan blok 6; ‘We zijn allemaal anders’ van De Vreedzame School.

U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:

- Hoe vind je het op school? Wat vind je leuk (niet leuk)?
- Welke dingen vind jij makkelijk (moeilijk)?
- Welke kinderen zitten er bij jou in de klas? Wie zijn er ouder (jonger)?
- Met wie speel jij graag samen op school? Met wie speel je bijna nooit?
- Waarin lijken wij op elkaar? Wat hebben we hetzelfde (anders)?
- Zullen we om de beurt een dier uitbeelden? De ander mag dan raden welk dier het is.

Veel Kletsplezier!

Juf Nicole

 nschuck@statenkwartier.lucasonderwijs.nl


´╗┐