Groep 1A

LeerkrachtNicole Schuck (ma t/m vr)

 

Gym: Elke maandag en woensdag van onze vakleerkracht Meester Jimmy.

Muziek: Elke dinsdag van onze vakleerkracht Meester Nick.

 

Klassenouder: Annet (Tim)

AC-ouder: Carianne (Belle)

Luizenpluizers: Lianne (Famke), Victorine (Guus) en Nao (Ayaha)

BERICHTEN

01 jan 2020 - Januari
Beste ouder(s),


Wij hopen dat jullie een gezellige kerst hebben gehad en wensen jullie al het beste voor 2019!
In de week na de kerstvakantie starten we met het thema winter.

De winter is begonnen. Brr, het is koud en al vroeg donker! Hoe weten we dat het winter is? Welke kleding heb je dan aan? Wat voor weer kan het zijn in de winter en hoe weet je of je kunt schaatsen? Kunnen de vogels voor zichzelf zorgen en hoe kunnen we hen helpen? Dat alles ontdekken we in het anker Winter van Schatkist.

 

Wat beleven we met Pompom?

Pompom vraagt zich af of het al winter is. De kinderen onderzoeken met de jaarkalender of het al winter is, welke maanden de wintermaanden zijn en hoelang de winter duurt. Pompom heeft zin om met Loeloe in de sneeuw te spelen. Maar dan moet er wel sneeuw liggen. Samen met Pompom bedenken de kinderen welke winterdingen ze ook kunnen doen als er geen sneeuw ligt. Buiten heb je een winterjas nodig. Samen met Pompom ontdekken de kinderen welke bijzondere kenmerken een winterjas heeft.

Wat beleven we met Zoem?

Zoem ligt lekker te slapen bij Snoes op de verwarming. Loeloe aait Snoes en Snoes maakt een gek geluid: /rrrr/. Pompom zegt dat Snoes spint. Zoem schrikt wakker: spinnen! Als je spint, krijgt je van die akelige webben. Daar moet je voor oppassen. Zoem vliegt er vlug vandoor naar Rien, het lieveheersbeestje, in het bijenhotel. Rien legt uit dat er niets aan de hand is en dat poezen spinnen als ze lekker liggen te luieren: ze maken een snorrend geluid. Dan krijgt Zoem het héél koud. Hij rilt, /rrrr/, van de kou. Hé, dat klinkt hetzelfde als het spinnen van poes Snoes! De kinderen proberen het ook. Ze voelen ondertussen bij hun keel. Het trilt achteraan in je keel als je /rrr/ zegt. De kinderen maken daarna een gezellig en warm plekje in de klas voor Zoem waar hij lekker, en warm, kan slapen.

Ankerthema: Wat is het donker!

Pompom wil graag met Loeloe buiten spelen met de bal. Het is donker buiten. Loeloe haalt een schemerlamp, maar de lamp doet het buiten niet. Daar snapt Pompom niets van. De kinderen leggen aan Pompom uit hoe dat komt: er is stroom nodig. Daarna bedenken zij allerlei andere spelletjes die je kunt doen als het donker is. Spelen met licht bijvoorbeeld! Dat gaan we in de groep dan ook doen.

Samen praten

Maak het donker in de kamer en steek een aantal kaarsjes aan. Praat met uw kind over het donker. Vindt uw kind donker fijn, of juist niet? Welke lampjes zien jullie in het donker? Denk aan lampjes in huis en lampen buiten het huis. Bedenk daarna ook welke spelletjes je kunt doen als het donker is. Probeer er op enig moment een of meer uit.

 

Samen doen

·         Pak een zaklamp en maak het een beetje donker in de kamer. Schijn op een voorwerp. Wat is het? Uw kind probeert het te raden. Doe dit een aantal keren en wissel daarna van rol. Speel nog andere lichtspelletjes met uw kind. Schijn bijvoorbeeld een spoor over de grond. Uw kind moet het spoor van licht volgen. Of verstop u in de kamer. Knipper af en toe met de zaklamp. Kan uw kind u vinden?

·         Maak het een beetje donker in de kamer en steek een aantal kaarsjes aan. Lees voor uit een boek. Bijvoorbeeld het boek ‘Licht uit’, van Guy Daniëls of ‘Wat is het mooi donker’, van Emiri Hayashi. Maak er een gezellig moment van.


Van thuis naar school

Maak samen met uw kind iets lekkers voor de vogels buiten. Enkele voorbeelden:

·         Pak een pot pindakaas (bij voorkeur vogelpindakaas in verband met het zoutgehalte) en smeer wat pindakaas rondom een oude keukenrol. Rol daarna de keukenrol door vogelvoer. Hang de keukenrol om een tak of span een touwtje waaraan u de keukenrol ophangt. U zult al snel vogels zien!

·         Laat uw kind een pindaketting rijgen. Hang de ketting goed zichtbaar op. De vogels lusten deze graag!

·         Smelt een beetje hard frituurvet in een pan. Roer hier vogelvoer doorheen en laat het een tijdje opstijven. Hang een touwtje met een gewichtje eraan (bijvoorbeeld een paperclip) in een plastic bekertje en giet daar het vet overheen. Laat het flink afkoelen, zodat het vet weer helemaal hard is. Haal daarna het bekertje eraf en hang samen de vetbol buiten op.


De Vreedzame School

De komende periode werken wij aan blok 4: ‘We hebben hart voor elkaar.’ In dit blok leren we omgaan met gevoelens van onszelf en van anderen.

U kunt met uw kind hierover ‘kletsten’ aan de hand van deze vragen:
- Waar werd jij vandaag (op school) blij van?

- Wat doe je als je je blij voelt? Kun je dat eens laten zien?
- Ben je vandaag/deze week verdrietig geweest?
- Waar werd je verdrietig van? Wat heb je toen gedaan?
- Heeft iemand je geholpen of getroost? Hoe ging dat?
- Troost of help jij wel eens een ander kind dat verdrietig is? Hoe doe je dat dan?
- Ben je vandaag/deze week boos geweest? Wat gebeurt er dan? Hoe word je weer minder boos?
- Zullen we samen eens heel boos kijken? En nu heel verdrietig! En nu heel bang! En nu heel blij!
- Zullen we samen iets gaan doen waar we blij van worden?

 

Wist u dat?
-  Carianne (Belle) AC-ouder is?
- Victorine (Guus), Noa (Ayaha) en Lianne (Famke) luizenpluizer zijn?
- Annet (Tim) contactouders is?
- Wij elke maandag en woensdag gymmen met de vakleerkracht meester Jimmy?
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Nick.
- Wij elke vrijdagmiddag ‘toverdeuren’ met groep 1b? De deur tussen de lokalen gaat dan open en de kinderen van groep 1a en 1b mogen dan in beide klassen spelen.
- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.
- U mij kunt mailen als jullie vragen hebben? Mijn mailadres is nschuck@statenkwartier.lucasonderwijs.nl